af d. 24. januar 2012

398

2009

978-87-7055-579-1

El disierto de hielo

”Isørkenen” er andet bind i trilogien ”Hunulvens klan”, og den kan derfor kun forstås, hvis man har læst ”Heksenes krig”.

Da tingene nu igen er blevet så normale som de nu kan for den udvalgte, så er det ved at være Anaids 15 års fødselsdag. Hun vil holde en stor fest, og bagefter vil de rejse til et sted, som ikke engang hun ved hvor er. I løbet af hendes fest vil hun gerne imponere en dreng ved navn Roc, som hun kan lide. Senere på aften er de alene og Roc er ved at kysse hende, da hendes mor råber et nødkald via tankerne til Anaid. Derfor er Aniad nødt til at løbe, og da hun ser sin mor skal de af sted med det samme. Anaid forstår ikke hvorfor de skal skynde sig så meget, men i løbet af bogen finder hun ud af det. Hendes mor Selene, fortæller om hendes egen ungdom og Anaids far, undfangelse, fødsel og barndom, som er præget af sorg, kærlighed og kampen om liv og død.

Historien er stort set ét stort flashback fra Selene. Der er enkelte steder, hvor man vender tilbage til Aniad og Selene, der er i gang med at rejse. Men på trods af flashbackene får man svar på de spørgsmål der var svære at forstå i den første bog. Man kan se sammenhængen mellem dem. Og mens Selene fortæller, forstår man også meget mere af den verden man læser sig ind i. Profetierne som står forskellige steder i bogen er også kendetegnet på serien. Og man får først svar på dem senere, når man næsten har glemt dem igen, hvilket på ingen måde gør den dårligere. Det kan dog somme tider godt være svært at finde ud af, om man er i nutiden eller i Selenes flashback, og det er det specielt fordi historien er skrevet i 3. person. Jeg ville helt klart have foretrukket at det var en jeg-fortæller.
Da bogen slutter meget pludseligt kan det være en god idé at have den næste bog klar, det har jeg i hvert fald.

En super god bog som følger godt op på den foregående og som helt klart er værd at læse.
God fornøjelse 🙂