Irène af Pierre Lemaitre

af d. 19. marts 2015

370

2014

978-87-11-33702-8

Travail Soigné

Helt fortjent blev Pierre Lemaitres 2. bog, “Alex”, skamrost af et enigt anmelderkorps. I Frankrig, i udlandet og så sandelig også her på Bogrummet. Det danske forlag fik blod på tanden og udgav så Lemaitres debut, “Irène”, og den er ubegribeligt nok endnu bedre! Det er en eminent godt tænkt thriller med så mange lag af handling og litterære finter, at selv den skarpsindigste læser først er helt med til allersidst.

De bestialske mord er en Jean-Christophe Grangé værdig. Blod og tarme vælter ud over siderne. Men nej, morderen (og Lemaitre) har højere litterære ambitioner. Samtlige mord er minutiøse kopier af slagterier udtænkt af krimigenrens mestre: James Ellroy, Bret Easton Ellis, Sjöwall & Wahlöö m.fl. Men ikke nok med det: Nogle af de litterære mord er faktisk inspireret af virkelige hændelser. Sløjfen er uendelig.

I et øde område af Paris finder man først ligene af to prostituerede, der er massakreret så voldsomt, at selv erfarne kriminalbetjente kaster op ved synet. Som den unge retslæge dr. N’Guyen tørt konstaterer: “Han har brugt en del redskaber, en elboremaskine med et betonbor, saltsyre, en elektrisk motorsav, en sømpistol, flere knive og en lighter.”

Lidet aner vicekriminalkommissær Camille Verhoeven og hans håndgangne mænd, at det kun er starten på en serie mord så modbydeligt fantasifulde, at de kun kan være udtænkt af forfattere med blod på hjernen. Lidet aner de, at morderen konstant ser dem over skulderen, som var han en flue på væggen. Og lidet aner de, at det hele det djævelske plot skal kulminere med, at en af dem personligt rammes af tragedien.

For krimiaficionados er Lemaitre et must. Han er udspekuleret, elegant, underholdende – en nærmest komplet forfatter i denne overrendte genre. Start med “Irène”, fortsæt med “Alex” og glæd dig som os andre til 3’eren, der er på vej.

Eneste indvending er, at hovedpersonerne – som hos Lemaitres landsmand, Fred Vargas – er rigeligt karikerede. Den iltre flic, Camille Verhoeven, er kun halvanden meter høj. Hans højgravide kone, Irène, er mindst halvandet hoved højere. Hans højrehånd, Louis, er både stinkende rig og overvældende generøs. Omvendt er holdets tredjemand, Armand, så fornæret, at det ligner en sindslidelse.

Men pyt, man lærer hurtigt at holde af de gæve gallere og håber helt klart på en happy end. Som aldrig kommer.