Inkvisitoren af Patricio Sturlese

af d. 29. maj 2011

540

2011

978-87-7677-181-2

El inquisidor

Den sympatiske hovedperson Angelo Degrasso er øverste inkvisitor i den katolske kirke. Denne sympatiske mand forestår tortur og hekseafbrændinger af ganske uskyldige mennesker. Hekseafbrændingerne tjener til formål at holde folket i ave, og at fremskaffe den forbudte djævelbibel ‘Necronomicon’. Udover jagten på bogen får Degrasso tid til at bryde sit kyskhedsløfte og har seksuel omgang med datteren til barndomsvennen. En romance så rosenrød at selv læsere af dameblade ville finde den pinagtig, og de seksuelle akter er i den anden grøft, – alle de pornografiske detaljer er med.
Sturlese lader Degrasso fortælle historien og desværre er inkvisitoren en mand med mange strøtanker. Jeg sprang med jævne mellemrum flere sider over uden at miste overblikket. Bogen er simpelthen for lang. Hovedpersonens afsluttende bemærkninger bliver hurtigt enerverende. Her to eksempler:

‘…jeg havde endnu ingen anelse om de afsløringer, jeg skulle få fra den italienske præst.’
og:
‘Et øjeblik funklede Èvolas eneste øje i den halvmørke kahyt. En svag funklen, antændt af selveste sammensværgelsens ild.’

Netop sammensværgelser er der overflod af. Der er flere sammenslutningerne indenfor Vatikanet, der alle kæmper mod hinanden om det samme mål, samtidig med at en mystisk heksemester agerer i baggrunden. Netop heksemesteren får skylden for fire mord der begås på et skib midt i Atlanten, hvor Degrasso ligger søsyg i en tilstødende kahyt. Hvem morderen egentlig er og hvad der motiverer mordene forklares kun halvt. Jeg sidder med fornemmelsen af at Sturlese har ment den lange sejltur, der strækker sig over 50 sider, manglede lidt drama.

Jeg skal indrømme at bogen generede mig fra start til slut. Normalt vil historiske spændingsromaner være min boldgade, men Sturlese snakker for meget udenom, og når slet ikke på højde med eksempelvis C.J. Sansom.
Er du til intriger, historiske sammensværgelser med religiøst tilsnit er ‘Inkvisitoren’ muligvis et godt bud. Jeg blev bare slet ikke fanget.