Ingemanns land af Peter Ingemann

af d. 28. februar 2011

220

2010

978-87-12-05263-0

I bogen fortæller Peter Ingemann om sin barndom og ungdom. Men fortællingen går også længere tilbage, til bedsteforældrene på begge sider, og forældrenes – meget forskellige – opvækst, hvilket sætter historien i perspektiv.

Hans far var en iværksætter, altid havde han gang i nye forretninger, var fremsynet, men også noget af en gambler, som både oplevede med- og modgang. Han blev mere og mere alkoholiseret – og endte med at begå selvmord.

Det er en historie om en barndom, som bestemt ikke har været kedelig. Familien har et godt og stort netværk, venner der træder til og tager sig af de 2 børn, når deres far er ude af stand til det. I perioder tjener faren rigtig mange penge, og der er derfor råd til en liebhaverbolig, rejser, dyre biler og generelt dyre vaner. Man får et indtryk af, at det har været en overvejende god og glad barndom – men selvfølgelig også med mørke sider, præget af farlige og ubehagelige situationer som en følge af farens drikkeri, hans kørsel i beruset tilstand med børnene i bilen – og et savn efter faren, når han var på druk.

“..jeg savnede min far, savnede at han skulle se mig, tale med mig. Jeg kunne slet ikke få nok af ham i de stunder, hvor han var ædru. Jeg elskede ham, når han var normal. Min far kunne sagtens give udtryk for sin kærlighed. Han var stolt af sine børn og viste det gerne. Men jeg kunne ikke få det til at hænge sammen.”

Man fornemmer, at det har været en form for terapi for forfatteren at skrive bogen. Den er skrevet i et let og muntert sprog, med mange små anekdoter og historier om familien og omgangskredsen. Jeg synes den er både velskrevet, sjov – med alvor i flere af de muntre anekdoter – og interessant. Skrevet temmelig usentimentalt, uden klynkeri, men fyldt med den humor, der altid har holdt familien oppe. Den er ikke interessant fordi den er skrevet af en “kendt” person – historien er i sig selv værd at læse, den hviler i sig selv. En spændende og tankevækkende bog om en usædvanlig familie.