Idealister af Hans Scherfig

af d. 20. december 2004

262

1978

87-00-39781-4

Bogens bidskhed er enormt underholdende. Fortælleren har forbasket lange negle, og han bruger dem. Rammefortællingen virker imidlertid usammenhængende og forvirrende. Et mord og den gennemgående historie om et lille trykkeri på Nørrebro forsvinder nærmest i alle de gode og klare iagttagelser, som burde have fået plads hver for sig. “Idealister” er mere en slags billedserie end en sammenhængende historie og ville som sådan have gjort sig bedre i novelleformen.

Man kalder hinanden for idealister, og mener det pænt, men fortælleren er af anden mening. Én begynder at gå med lange sorte støvler, ønsker regler og orden i sagerne og mon ikke de kan hjælpe os med det sydfra? Værkføreren har fået hus og have og lader arbejdsløse kammerater stå og vente for døren i sne og slud. Præsten nasser på det omkringliggende samfund og leder byens ungdom i uniformer. Endelig langes der ud efter litteraturkritikere, her i skikkelse af Harald Horn, som kun kan føle livet mens han læser.

Det er en skarp tunge, som tager ordet i “Idealister”. Køligt rives det yderste lag af selvudnævnt godtfolk og idealister af enhver støbning. Idioti ryger under luppen, som her i beskrivelsen af godset Frydenholm, hvor næsten alt står som i tidligere tider:

“Ja, det er desværre ikke den originale træhest. Den blev brændt af bønderne for 150 år siden. Dengang havde man ingen sans for fortidens minder. Men godsejer Skjern-Svendsen har ladet en snedker forfærdige en nøjagtig model af træhesten efter de gamle stik og tegninger. Og nu står den på sin historiske plads, og enhver kan forestille sig, hvordan det har været at sidde på den, og mindes gamle dages Danmark.”

“Idealister” var klar til tryk i 1941. Imidlertid blev Scherfig fængslet, manuskriptet blev forbudt af censuren, og først i 1944 bliver bogen udgivet – i det idealistiske Sverige. Udkommer på dansk i 1945.