Ida og Axel Trilogien af Hans Otto Jørgensen

af d. 23. august 2008

482

2007

978-87-02-06331-8

Med romanen “Helt og heltinde” påbegyndte Hans Otto Jørgensen i 2001 sin Ida og Axel trilogi med udgangspunkt i 1930’erne og frem til i dag. En trilogi der både giver et billede af afviklingen af det traditionelle danske landbrugssamfund, men også et billede af en slægt fra Viborg-egnen, der påvirkes af moderniteten på godt og ondt. “Helt og heltinde” læste jeg for flere år tilbage, og jeg må sige, at det var en fryd at genlæse den og ikke mindst at læse alle tre romaner i sammenhæng. Trilogien består videre af “Den fotograferede dreng” (2002) og “Med plads til 100 køer” (2007), der velfortjent fik Kritikerprisen.

Fortællingen begynder hos Sivertsen og Amalie, der sammen får sønnerne Erik og Ejnar. De to sønner er af sind vidt forskellige og vælger hver deres retning: Erik vælger at studere, Ejnar vælger at blive på gården. Da Amalie dør, kommer Ida til gården som husbestyrerinde, og med sig bringer hun en søn, Axel. Ejnar og Ida gifter sig, ikke så meget af kærlighed, men mere fordi det nu engang er praktisk. Det bliver da også hurtigt tydeligt, at Ejnar ikke helt magter Ida som kvinde. Han har nok bare mere forstand på køer end kærlighed. Alligevel er de fælles om at slide og slæbe for at få gården til at løbe rundt, og ikke mindst for at de kan følge udviklingen, hvilket til sidst kulminerer med deres søn, Runes, ambition om en gård med plads til 100 køer.

Med sit dynamiske sprog og sin insisterende sætningsopbygning fremmaler Hans Otto Jørgensen en række fine portrætter, samtidig med at han skriver troværdigt om livet på landet ved at gøre brug af jyske vendinger og ord. Det tiltaler en jyde som mig! Og så finder jeg særligt de forskellige relationer i trilogien interessante: Mellem Ida og Ejnar, deres forhold til den gamle Sivertsen, sønnerne Ejnar og Erik og til sidst Axel og Rune. De bevæger sig i forskellige retninger og bliver derfor et billede på det stigende skel mellem land og by, bondekultur og kunstnerliv.

Jeg kan kun anbefale “Ida og Axel” trilogien – det var en bog, jeg havde svært ved at slippe. Men prøv selv.