af d. 3. januar 2016

479

2015

978-87-7146-406-1

Livet går vidare
Oversat af Charlotte Jørgensen

”I lyst og nød” er en selvstændig fortsættelse af ”Endnu er der håb” – om livet på et svensk sygehus i 1950’erne. Bogen består af 72 kapitler, som på skift omhandler bogens hovedpersoner. Personerne fra den første bog følges igen, plus et par nye, vi er nu nået til år 1954, hvor polioepidemien er ved at være overstået. Vi følger atter læger, sygeplejersker, sygehjælpere, lægefruer, patienter – ja, alle de personer der færdes i og omkring sygehuset.
Bogen minder mig lidt om den engelske tv-serie ”Landsbyhospitalet”.

Bogen starter dramatisk med at en kvinde bliver stukket i maven med en kniv. Hun kommer på operationsbordet og overlever, men er indlagt i lang tid. Kriminalkommissær Gunnar Ejder forsøger – noget halvhjertet – at opklare sagen.

Carl og Ella-Kristin planlægger bryllup – men Carl er blevet forelsket i den unge polioramte Ulla. Han prøver dog ihærdigt at overbevise sig selv om, at Ella-Kristin er den rigtige at gifte sig med. Nancy Brandh er gravid – og bekymret over sin mand, Egons, stadigt mere fraværende attitude – har han mon mødt en anden? Stina har fået kontakt med sin biologiske mor, Wilma. Disse, og mange flere personer møder vi i bogen, som slutter på en måde, der lægger op til, at der kommer flere i serien.

Forfatteren har en tendens til at forklare og gentage ting for læseren, hvilket er lidt irriterende. F.eks. får vi flere gange fortalt historien om, hvordan Carl og Ella-Kristin mødtes, da han samlede hendes tabte vante op. Derudover får vi mange unødvendige oplysninger undervejs – som hverken betyder noget for handlingen eller personbeskrivelsen. F.eks. da Wilma fuld af bekymring aflægger en syg kollega et besøg og følgende er beskrevet: ”Wilma så ned på voksdugen, der var et par år gammel og med blomstermotiv, hun kunne godt huske, dengang EPA havde solgt den i metermål. Havde selv været ved at købe den samme, men valgt et ternet mønster i stedet for.” Ligesom det også hyppigt nævnes, hvad der er på menuen både i kantinen og de private hjem. Rimeligt uinteressant. Bogen er skrevet i et meget enkelt og letlæseligt sprog. Den er lang, og der kunne med fordel være skåret ned på omfanget. Det er ikke stor litteratur. Alligevel bliver man lidt fanget af personerne i bogen – de valg de tager, hvilken betydning det får for både personen selv og andre, og de skæbner der beskrives – hvoraf en del er triste.

Ligesom i ”Endnu er der håb” slutter den med en masse spørgsmål, så man bliver nødt til at læse den næste bog i serien: Overlever Sonja sin kræftsygdom? Gifter Carl og Ella-Kristin sig? Kommer Stina og Wilma til Gotland for at besøge Wilmas mor og søskende? Holder Nancy og Egons ægteskab? Hvad sker der med Evalinas retssag? Kan Gittan glemme sit bortadopterede barn?