af d. 14. juli 2014

267

2013

978-87-996596-3-0

I lære som Gud

”I lære som Gud” har taget mig rigtig lang tid at læse, ikke fordi historien er dårlig men fordi den er ubehjælpelig. Der er for mange løse ender og den fænger ikke mig i sproget.

Temaet er godt og idegrundlaget mangler ikke noget. Vi følger hjertelægen Ivar, der har søgt orlov for at blive sendt ud af WHO til et vaccinations program mod mæslinger i Juhean, et opdigtet land i Afrika. Der er dog problemer med programmet, da usædvanlig mange børn dør i treårs alderen grundet en sjælden kræftsygdom, som efter alt at dømme er en følgevirkninger fra vaccinen.

Ivar Kolstad sætter sig for at grave i sagen og herfra er handlingen kun et spørgsmål om hvem der står bag. Som læser bliver vi præsenteret for en medicinalindustri hvor fokus er rettet mere på bundlinje tal end på menneskeliv. Det er store økonomiske kræfter der er på spil og ikke en industri man skal komme på tværs af, hvilket Ivar da også må sande.

Det er den 51 årige Lars J. Østergaars debut som forfatter, idet han for år tilbage proklamerede at han ville skrive sin første roman inden han blev halvtreds. Til daglig er Lars J. Østergaard speciallæge og professor i infektionssygdomme. Hans forskning og lægegerning har ført ham gennem mange lande, heriblandt Afrika hvor han stadig arbejder ihærdigt på bekæmpelsen af HIV.

Måske er det ikke det rette tidspunkt jeg har læst ”I lære som Gud”. Jeg har næsten lige læst ”Black Jack” af Lars Ørlund, som berører samme tema men på en langt mere fascinerende og velskrevet facon. Så det kan ikke undgå at præge min holdning til Lars J. Østergaards bog.