I heksens hus af Ragnhild Bach Ølgaard

af d. 12. januar 2008

211

2007

978-87-7053-038-5

I heksens hus

Bogens begyndelse ligner til forveksling eventyret om Hans og Grethe, der kommer til heksens hus, men hvis heksen i eventyret er ond, så kan ord ikke beskrive kvinden vi møder i denne bog. Børnene, Sebastian og Maja, går ind i huset og Sebastian ser en død dreng ligge på gulvet, men knap er de kommet indenfor, før de fortryder det bitterligt. Døren smækker og kort efter er de blandt en masse andre børn, som heksen holder fanget som sine slaver.

Efter en tids ophold i heksens hus, lykkes det børnene at slippe væk og finde hjem til forældrenes hus, og her starter mareridtet for alvor, da Maja pludselig er ene om at kunne huske oplevelsen. Forældrene er overbeviste om, at hun blot har været ude for et færdselsuheld og Sebastian deler den samme opfattelse. Maja ved snart ikke selv, hvad der er drøm og virkelighed. Hverdagen melder sig igen og de skal starte i skolen, men Maja får et chok da hun træder ind i deres nye klasseværelse og står over for en uhyggelig kendt skikkelse. Heksen!

Utrolig voldsom historie, hvilket jeg egentlig blev ret forundret over, eftersom det da er en børnebog. Jeg synes bogens start tenderer til at være både modbydelig og ulækker, og helt ærligt overvejede jeg kraftigt, om jeg skulle lægge den fra mig. Som handlingen skred frem tager mystikken og spændingen over, og trods myrekryb må jeg indrømme, at jeg var for nysgerrig efter at finde ud af, hvordan det hele ville ende, til at lægge bogen fra mig.

Ragnhild Bach Ølgaard er uddannet folkeskolelærer og har undervist det meste af sit voksenliv. “I heksens hus” er hendes 6 børnebog og til denne findes der en cd-rom med supplerende materiale som kan bestilles på forfatterens hjemmeside: www.eventyrligvis.dk.

Bogen kan læses fra 12 år.