I gode hænder af Christian Mørk

af d. 7. maj 2018

219

2018

9788702260328

1 udgave 1 oplag

Christian Mørk (1966) er nu aktuel med sin tolvte bog ‘I gode hænder’. Lige som i forgængeren ‘Kujonen’ tager bogen afsæt i Christian Mørks eget liv. Som ung led han af astma, og blev i den forbindelse sendt til en del alternative behandlere, blandt dem var en dame på Frederiksberg, der kaldte sig for Anne Marie Lessinger. Først mange år senere, og efter hun var død i 1999 gik det op for Christian, hvem denne kvinde i virkeligheden var.

Der var tale om Anna Margrethe Christensen, der under krigen gik under dæknavnet Jenny Holm, spion for nazisterne i Danmark og tidligere kæreste med Ib Birkedal Hansen, leder af Birkedalgruppen og højest placerede dansker i Gestapo. Opdagelsen kom som et chok for Christian, da denne kvinde stod for alt det hans morfar Knud Wold som modstandsmand havde kæmpet mod og som familien tog afstand fra. Bearbejdelsen af den oplevelse har bland andet resulteret i bogen,’I gode hænder’.

Drengen Gustav, en sekstenårig knægt, der bliver mobbet for sit spinkle ydre og astmatiske adfærd, kommer i kløerne på en healer Agnes, en excentrisk ældre dame. Hun lever et liv afsondret fra omverden, sammen med sine to hunde i en yderst uhumsk lejlighed, uden meget anden kontakt end hendes klienter. Men det lykkes hende hurtigt at få gang i hans luftveje, og der opstår en form for venskab mellem de to, det er som om hun kan læse Gustav og åbne ham op som en bog. Hun bliver hans fortrolige og giver ham indirekte råd til hvordan han skal komme mobberiet til livs. Han fatter tillid til hende, men opdager ved et tilfælde, at der er noget i hendes fortid hun forsøger at skjule, og han giver sig til at grave.

Det er en roman med mange facetter, en roman der taler til samvittigheden. Gustav der lader sin indre vrede løbe af med sig, og bagefter fyldes af angst for det han har gjort og forsøger at sige undskyld, over for Agnes, et kynisk og kontant menneske der intet fortryder og hader ynk og svaghed. Det er en velskrevet bog som giver meget at tænke over.