af d. 7. januar 2016

147

2003

87-595-2038-8

I Europa - en fortælling

1. udgave, 1. oplag

”I Europa – en fortælling” er et ganske glimrende eksempel på, det til tider kan betale sig, at træde ud af sin comfort zone (som det hedder på nudansk) og læse bøger af forfattere, som man tidligere ikke anede eksisterede.

Jeg har mange gange hævdet, at Jan Sonnergaard er danmarksmester i novelleskrivning. Den holdning har jeg stadig, men indrømmer, at Lis Vibeke Kristensen ligger lige i halen på Sonnergaard.

”I Europa – en fortælling” består af 11 noveller, der foregår forskellige steder i Europa efter den 11. september 2001, hvor verden for altid blev forandret efter terrorangrebene i New York og Washington.

Hver novelle kredser om hver sin hovedperson, og forfatteren formår virkelig at skildre novellernes personer vanvittigt præcist og overbevisende.

Første novelle handler om Bob, der er i Paris med sin kone (dog ikke med Bobs gode vilje, kultur og Europa er ikke ham). En aften sidder de i den parisiske metro, på vej til en forestilling i operaen. Ved en fejl står Bob af på en forkert station, parret adskilles og panik opstår da Bob opdager, at han ikke kan komme op fra stationen på grund af byggearbejde. Novellen kredser dels om denne adskillelse, men historien sætter også fokus på forholdet mellem ægtefællerne og det er ganske spændende læsning.

Femte novelle handler om Jeanne, der er gift med en langturschauffør, der er både fysisk og psykisk voldelig mod hende. Fortællingen beretter om hvordan hun oplever sin hverdag i dette voldshelvede, men giver ingen forklaringer på hvorfor hun ikke skrider fra stodderen eller hvordan man ender med at blive indfanget i en relation, der er psykisk skadelig. Det er en psykologisk set interessant og uhyggelig præcis novelle, omend den også er meget barsk.

”I Europa – en fortælling” er læseværdig fordi forfatteren er meget præcis i sine personbeskrivelser, skriver kort og kontant og har væsentlige historier at fortælle sine læsere. Der er enkelte (dog mindre) sproglige koks i nogle af novellerne, bl.a. i form af unødvendige gentagelser, men det ændrer ikke ved, at der er tale om en solid og overbevisende novellesamling, der er lidt af en skjult perle.

Er man den type læser, der interesserer sig for psykologi, personportrætter og menneskelige relationer (tilsat en snert af socialrealisme) vil man holde af denne novellesamling, og til dem vil jeg blot sige: god læselyst.