Hvis jeg kan, kan du også af Camilla Framnes

af d. 10. november 2011

208

2011

978-87-7108-905-9, 978-87-7108-240-1

Åh nej, ikke endnu en semikendt tv-stjerne, som har skrevet en bog om at realisere sig selv og forfølge sine drømme. Det var sådan cirka min første tanke, da jeg åbnede bogen “Hvis jeg kan, kan du også”, og desværre indfriede bogen mine værste fordomme.

“Hvis jeg kan, kan du også” er skrevet af Camilla Framnes i samarbejde med Karin Heurlin. Nogle kender måske Camilla Framnes fra DUM (De Unge Mødre) den populære maraton tv-serie på kanal 4. Dette er historien om, hvordan Camilla med støtte fra Charlotte Bircow tabte mere end 50 kilo.

Bogens omslag tegner ellers lovende med en køn, slank og sprudlende ung kvinde med et glimt i øjet på forsiden og en velklingende appetitvækker på bogens bagside. Men ligeså glansfuldt og farverigt omslaget fremstår, ligeså glansløst og kedeligt fremstår indholdet. Der er ellers ingen tvivl om, at Camillas historie rummer det hele. Som et sandt eventyr, hvor heltinden går grueligt meget igennem, inden hun til sidst springer ud som en smuk svane.

”Hvis jeg kan, kan du også” , er historien om Camillas op- og nedture. Bogen beskriver hendes fortvivlelse, da hun som 18-årig bliver enlig mor. Den fortæller hvordan hun trøstespiser for at klare hverdagens udfordringer. Vi hører ligeledes om den store kærlighed og om lykken ved at være mor. Og om de ulykker, der gang på gang regner ned over Camilla, indtil hun en dag beslutter selv at tage ansvaret for sit eget liv. – Kort sagt har bogen det hele. Det eneste problem er, at forfatteren ikke formår at komme ud over scenekanten. Camilla skriver gang på gang, at hun havde det rigtig svært i de pågældende situationer, men som læser kan man ikke mærke hendes smerte og frustration. Læseren kommer ikke ind under huden på hende men holdes konstant i en armslængdes afstand. Derfor sidder jeg som læser tilbage med en underlig ligegyldighed overfor hendes historie, og føler ikke at den vedkommer mig.

Når jeg trods alt har valgt at give bogen to stjerner, skyldes det, at jeg på trods af min negative anmeldelse læste bogen helt færdig.