Huset Longbourn af Jo Baker

af d. 27. december 2014

399

2014

978-87-02-15024-7

Longbourn

Sjovt nok har ”Pride & Prejudice” ikke altid været en af mine favoritter, og der var en tid hvor Jane Austen bare var et navn jeg hørte i flæng. Men efter at have arbejdet med selvsamme i projektperiode på UNI, har jeg lige siden knuselsket den tidsløse historie og jeg elsker at se den i flere forskellige udgaver og opleve andre genfortolkninger. Da jeg hørte om præmissen bag ”Huset Longbourn” var det derfor oplagt at den ville snige sig ind i min bogsamling.

Historien om Sarah der er hårdtarbejdende huspige hos familien Bennet er den almindelige historie bag al glamouren som vi ser bort fra og bare antager som tidens trends i ”Pride & Prejudice”. Det faktum at der er natpotter der skal tømme, månedlige klude der skal ligges i blød eller forhold bag dørene bliver ikke skænket en tanke i Austens fejlfrie univers. Det er derimod omdrejningspunktet i ”Huset Longbourn”, hvor vi følger Sarah og hendes længsel efter et bedre og mere givende liv end det tjenestelige liv hun har hos familien Bennet under Mrs Hill skarpe øjne.

Jeg er altid lidt skeptisk når jeg går om bord i enhver form for genfortælling af denne klassiker, for på den ene side vil jeg ikke have at der bliver pillet ved noget som helst for det er jo den historie jeg elsker. På den anden side er jeg altid nysgerrig for at høre mere bag facaden om de karakterer man har lært at kende så godt gennem tiden. Jo Baker har formået at indarbejde begge dele an denne sag syntes jeg. For samtidig med at hun har holdt stilen hos familien Bennet så vi kan genkende dem, og holde af dem lige så meget som vi gjorde første gang Austen introducerede dem for os, så har hun også givet dem mere baggrund og mere karakter mens resten i huset pludselig også bliver mere fremtræden. Pludselig holder jeg utrolig meget af Mrs. Hill og hendes udholdelighed af hele familien Bennet, for med hendes historie er jeg ikke sikker på mange ville være blevet i hendes position – hvormed jeg kom til at beundre hende. På samme tid blev familien Bennet også fremlagt som selviske til tider, hvilket de sikkert også ville være i den tid de levede i, og ikke skænke deres arbejdende folk den samme tanke som vi måske gør i dag. For de var netop bare hjælpen.

Alt i alt er det jeg prøver at sige er, at Jo Baker har kreeret sit eget sublime univers inden i Austens, og hun har formået at smelte disse to sammen på så fin og usynlig en måde at man til tider kunne narre sig selv til at læse endnu et eksemplar af Austens elskelige bog. Hovedet ville selvfølgelige sige at dette ikke kan lade sig gøre, men historien hænger så godt sammen at jeg flere gange sad og koblede begge historier sammen på samme måde som Baker allerede har gjort.

Siden jeg har læst bogen har jeg sniffet mig frem til på nettet at den nu også er blevet opkøbt og skal filmatiseres. Det glæder jeg mig gevaldigt til at se, for at se om de forestillinger jeg har haft kommer til live og lever op til mine og alle andres forventninger.