Hun af H. Rider Haggard

af d. 29. januar 2015

313

2013

978-87-7128-759-2

She

Sir Henry Rider Haggard levede fra 1856-1925 og skrev fortrinsvis eventyr, hvoraf de mest kendte er “Kong Salomons Miner” og “Allan Quatermain”. Han har uden tvivl inspireret mange efterfølgende forfattere indenfor eventyr og “Lost Worlds” genren. “Hun” udkom første gang i 1886 i en avis og er siden solgt i over 83 millioner eksemplarer som bog, hvilket placerer den på top ti listen over verdens mest solgte bøger. Jeg har ikke før læst noget af Haggard, men kan svagt huske filmatiseringen af “Kong Salomons Miner”.

Hovedpersonen Holly bliver opsøgt af en gammel ven, der får ham overbevist om, at han er døende. Han får Holly til at love, at han vil tage sig af vennens søn, Leo, og være som en far for ham, til hans 25. år. På hans 25 års fødselsdag må de så også åbne den kiste, som Leos far har overdraget Holly. I kisten findes nogle gamle potteskår og et brev fra Leos far, og tilsammen fortæller de om en legende fra Afrika, om en mystisk kvinde der har levet i flere århundreder. Kort efter begiver de sig af sted på den uundgåelige ekspedition til Afrika, hvor eventyret venter…..

Jeg havde egentlig store forventninger til bogen. En af verdens mest solgte bøger og så endda et eventyr i stilen med “Kong Salomons Miner”, eller i hvert fald af samme forfatter. Måske er tiden løbet fra denne bog, jeg fandt den kun momentært spændende og det tog mig urimeligt langt tid at få den læst. Det går meget langsomt med handlingen og beskrivelserne af omgivelser og oplevelser er dræbende lange. Jeg er ikke i tvivl om, at den har været spændende og nyskabende, da den udkom i 1886, men i 2015 kører den i slowmotion.

Edgar Rice Burroughs nævnes som en forfatter, der har meget at takke Haggard, og det er utvivlsomt rigtigt med hans Tarzan eventyr. Selv kom jeg til at tænke på min barndoms største eventyr tegneserie, Fantomet, da jeg læste bogen, og Tolkien må også have læst ham, da en prototype af Galadriels spejl optræder i historien.

Jeg elsker eventyr, men det her eventyr var en ørkenvandring. Jeg har sikkert læst alt for mange bøger af Haggards beundrere, der har sat tempoet op siden 1886.