Hr. Arnes penge af Selma Lagerlöf

af d. 15. oktober 2004

137

2004

87-02-03058-6

Herr Arnes penningar

Det er ikke den store litterære udfordring, man udsættes for i “Hr. Arnes penge”. Sproget er jævnt, tonen ligetil. Man taber ikke ligefrem pusten over sprogblomster: “Hun så ikke at manden foran hende havde øjne og tænder som en ulv”. Vel havde han da ej tænder som en ulv, men nu ved læseren i hvert fald, at man forbandt ulve med noget meget slemt på den tid. Den knappe stil drejer læseren væk fra sproget, og opmærksomheden rettes i stedet helt og holdent mod historien.

“Hr. Arnes penge” fra 1904 er en klassisk spøgelseshistorie. Selvom begrebet karma ikke var på mode i starten af 1900-tallet, er der karma på spil. Før eller siden kommer konsekvensen af dine gerninger på besøg, og sådan går det også her. I senmiddelalderen bliver Hr. Arne og husstand brutalt nedslagtet af ukendte gerningsmænd. Kun en fattig jomfru overlever, men fra sit skjulested ser hun rovmordet på sin elskede fostsøster. Med knust hjerte drager jomfru Elsalil til byen, hvor hun møder kærligheden i form af den skotske Sir Archie. Men Sir Archie er ikke den, han udgiver sig for, og snart står Elsalil i til halsen i kærlighed og forræderi.

Alt i alt en god bog, som man kan læse for at lære noget om uhygge i starten af 1900-tallet eller som opvarmning til Selma Lagerlöfs noget tykkere og mere kendte bøger som “Jerusalem” og “Gösta Berlings saga”. Er man vant til at læse gysere og spøgelseshistorier og trænger til en forskrækkelse, er “Hr. Arnes penge” ikke den rigtige bog. Temaet var måske et særsyn i Sverige da bogen udkom, men for den barske og gysertrænede læser er det en spøgelseshistorie for børn og svage sjæle.