Hovedløst af Christian J. D. Dirksen

af d. 23. september 2015

266

2013

978-87-996500-3-3

2. udgave 1.oplag

“Hovedløst” er Christian J.D. Dirksen tredje krimi i en serie på fem om vicepolitikommissær Bjørn Bruhn og hans folk. Bøgerne er ikke nødigt at læse samlet, men det giver en klar fordel, da der ud over det enkelte plot også er en stor personudvikling af politifolkene, både den enkelte men også i deres sammenspild. Christian Dirksen siger da også, at han ikke skriver klassisk krimi, men eksperimenterer med litterære udtryk og bruger også en del energi på at give sine figurer hverdagsfølelser og svagheder. Ét tema går dog igen i alle bøgerne, håndteringen af den svære kærlighed, som ikke altid rigtigt falder ud som man ønsker.
I “Hovedløst” er vi ude i grænseoverskridende kriminalitet. Juri fra Litauen er grundet sine handlinger blevet en belastning for sit netværk, så han deporteres til Danmark, hvor han kan agere uden at komme i politiets søgelys. Han kontakter Susanne, en rengøringsdame og lokker hende med kontanter for ”bare” at bytte rundt på en H. C. Andersen byste, intet farligt, kun let tjente penge til lidt luksus i hverdagen. Men sådan bliver det ikke, hurtigt udvikler tingene sig til et rent helvede hvor flere uskyldige kvinders liv er i fare.
Det er en let og hurtigt læst bog, personlig syntes jeg de to første bøger var af lidt højere standard, så jeg er spændt på hvordan de næste bliver.
Christian J.D. Dirksen er pensioneret efter fyrre års tjeneste i forsvaret, hvor han sluttede karrieren med at være Forsvarsattaché i Paris, Madrid og Haag. I 2013 oprettede han eget forlag og han er medlem af Dansk Forfatterforening.