House of Leaves af Mark Z. Danielewski

af d. 8. september 2001

662

2000

1-862-30110-7

Mark Z. Danielelewski's House of leaves

På allerførste side af “House of Leaves” er der en besked til læseren. ”This is not for you” står der med maskinskrift. Det er en meget besynderlig besked at få, efter lige at have betalt for indholdet – det er faktisk en lille smule flabet – og rigtig rigtig skræmmende. Der må jo være konsekvenser i at læse sådan en bog, når nu man har fået at vide at man ikke må. Og det er der også, jeg har aldrig læst en bog hvor jeg følte mig så udsat – gudsketak og lov for elektrisk lys og fjernsyn.

Johnny Truant finder i en afdød ældre herres lejlighed et manuskript af en art – et manuskript nedfældet på alt lige fra regulært papir, til små iturevne sedler og servietter. Johnny kan ikke lade være med at forsøge at stykke det enorme dokument sammen, heller ikke selvom han i forløbet bliver mere og mere angst, og begynder at ane unævnelige ting i blikkets yderkrog, ting der savler og lugter og ganske sikkert ernærer sig ved blod. Det dokument han med store omkostninger stykker sammen, er en afhandling om et hus et sted i USA, der viser sig at være større indvendigt end udvendigt. Husets indre udvider sig i det uendelige, og ejeren, en erfaren katastrofe – og krigsreporter, beslutter sig for at undersøge husets dybder.

Umiddelbart lyder det lidt hen af Alice i Eventyrland, men her er ingen kaniner med guldur, kun totalt mørke, kulde og et eller andet stort der knurrer.

Og havde det ikke været for mængden af elektrisk lys i min lejlighed, havde jeg ikke helt kunnet afvise at store ting der knurrer, kan hoppe ud af en bog og ind i hvilken som helst tilforladelig stue.