Hos Hades Af Jo Hermann

af d. 10. juni 2006

103

2006

87-7394-975-2, 978-87-7394-975-7

“Hos Hades” er en kort bog på sølle 103 sider. På trods af sit beskedne sideantal formår bogens forfatter, Jo Hermann, at give indblik i hvad der sker med kroppen når et menneske dør.

Bogens hovedperson er Anders, der er en midaldrende mand, der arbejder lidt for meget og lever lidt for usundt. Anders er gift med den jævnaldrende Sif. En dag, hvor Anders for en gangs skyld har fri fra sit hektiske arbejde har Sif overtalt ham til, at de skal en tur i biografen for at se “Odysseen”.

Midt i filmen får Anders en blodprop i hjertet og dør. Som læser følger man hvad der sker med Anders´ krop efter han er død: turen på skadestuen, hvor en læge erklærer ham død, til ligsyn og i kapellet. Vi følger ligeledes bisættelsen, hvor man følger de efterladtes tanker, og læseren følger også Sif i overvejelserne om, hvordan man får hverdagen til at hænge sammen igen efter at have mistet en elsket person.

Mest af alt følger man dog Anders på rejsen ind i en verden, der af logiske årsager er ukendte for os, der er i live. Anders´ krop kremeres, men hans sjæl følger læseren hele vejen, hvor den ender hos de græske guder, der får lært Anders en ting eller to om hvilke ting, der er vigtige mens man er i live. Sidst men ikke mindst får guderne lært Anders, at det måske ikke er så slemt at dø, hvis man får mulighed for, at ens sjæl bliver genfødt.

“Hos Hades” er en fascinerende bog, der tager hul på et tabubelagt emne: nemlig døden. Sproget er meget billedrigt og medrivende, og det er længe siden jeg har læst en bog, der så indgående og præcist beskriver, hvordan de efterladte har det efter at have mistet en de har holdt af. Det er en spændende og tankevækkende bog, og personernes tanker og indbyrdes forhold er hele vejen meget gennemført og præcist beskrevet, så jeg vil på det varmeste anbefale, at I andre også læser “Hos Hades”.