af d. 28. november 2017

329

2017

9788712053460

Fool me once - oversat af Poul Bratbjerg Hansen

Hvis man er til krimier med fokus på den gode, og godt fortalte, historie, er Harlan Coben ikke til at komme udenom.

Maya Stern er tidligere elitepilot i det amerikanske flyvevåben og lykkeligt gift med Joe. Men da Joe bliver myrdet for øjnene af hende, bliver det hele for meget. Tidligere er Mayas søster også blevet myrdet, og Maya selv er blevet fyret fra forsvaret. Da Joe så dukker op på en videooptagelse, der vel at mærke er optaget efter hans begravelse, begynder Maya at tvivle på sig selv og sin virkelighedsopfattelse.

“Holdt for nar”, er spændende. Virkelig spændende. Efterhånden som handlingen skrider frem, går det langsomt op for læseren, at intet og ingen tilsyneladende er hvad man først tror. Coben tilføjer hele tiden nye lag til historien, men han gør det på en måde så man aldrig mister overblikket. Harlan Coben tager sig god tid til at fortælle historien i et tempo så læseren hele tiden er med på hvad der sker, men ikke rigtig kan gætte hvor det hele skal ende. Jeg havde i hvert fald ikke på noget tidspunkt regnet ud at sagen hang sammen som den viste sig at gøre.

En dygtig krimiforfatter, kan holde en støt stigende spændingskurve, alene baseret på fortællestil og -sprog. Harlan Coben er sådan en forfatter. For selv om historien for så vidt skrider stille og roligt frem, så sidder jeg alligevel på kanten af stolen og bider negle hele vejen igennem. For det er bare vildt spændende. Coben sjasker ikke sin bog til i blod, lig og indvolde, som det desværre ofte er tilfældet for krimiforfattere. Coben behøver ikke den slags billige tricks. Han er nemlig en dygtig forfatter, og det er mere end rigeligt.

Jeg hørte “Holdt for nar” som lydbog, hvilket var en lidt blandet fornøjelse. Bogen er indlæst af Thomas Leth Rasmussen, der har en meget behagelig stemme at lytte til i de små 10 timer bogen varer. Desværre var selve optagelsen ikke noget at råbe hurra for. Lydstyrken var ikke ret høj, og der var flere gange hvor læsefejl var kommet med – sammen med rettelserne. Det ødelægger ikke Cobens fantastiske bog som sådan, men det er sjusket lavet af forlaget.

Helhedsindtrykket er dog godt. Ikke engang en dårligt fremstillet lydbog kan ændre på at Harlan Coben skriver virkelig godt. “Holdt for nar” var mit andet møde med Cobens forfatterskab. Heldigvis har han skrevet rigtig mange bøger, så jeg kommer ikke til at kede mig foreløbig.