af d. 24. januar 2019

100

2018

978-87-87627-66-5

Børnene får deres egen Højskolesangbog

“124 år efter at den første udgave af Højskolesangbogen så dagens lys, udkommer nu Højskolesangbogen for børn, illustreret og med 74 sange fra Højskolesangbogen.” (fra pressemeddelelsen)

Kan noget der er 124 år gammel godt være højaktuelt for børn? Kan noget der er 124 år gammelt overhovedet være interessant for børn? Ja, musik går jo aldrig rigtig til og slet ikke når vi snakker klassikere som dem denne sangbog er fyldt med. 74 sange særligt udvalgt fra Højskolesangbogen af en redaktion bestående af Eline Bojsen Haarder, Dy Plambeck, Jakob Bonde Rasmussen og Niels Glahn. Et særdeles kompetent panel, må man sige, og det kommer også til udtryk i bogen. Alle der holder af at synge, vil med garanti elske at kigge i denne med sit barn. Vi har efter min mening længe manglet denne sangbog. En sangbog tilegnet og tilrettet børn, men ikke med klassiske børnesange, nej med sange der er velegnede til børn. Det er en sangbog fyldt med dansk kultur og den burde, efter min mening, stå i alle danske daginstitutioner. Det er skønt endelig med en sangbog, der opfordrer til, at vi som forældre også synger andre sange for vores børn. Det kan de faktisk godt tåle.

Bogen er illustreret af Zarah Juul og er virkelig flot. Den er derfor også rigtig fin for børnene at kigge i. Fyldt med smukke farver og detaljer der understøtter teksterne. ligeledes er der becifringer og noder til alle sange, hvis man skulle være så heldig at mestre et instrument, så man kan akkompagnere børnenes skønsang.

“Det er sange, der kan skabe rum for samtaler mellem børn og voksne om livets små og store spørgsmål, ligesom de forskellige musikalske udtryk forhåbentlig kan skabe grobund for udvikling af børns glæde ved musikken.” (fra pressemeddelelsen)

Jeg håber personligt at denne bog kan være med til at give mange flere børn glæde ved musikken og ved vores allesammens fælles danske sangskat. Vi har valgt at give vores søn den i dåbsgave og det egner den sig rigtig godt til, da den er super flot og har et eksklusivt udtryk i indbindingen. Man kan vælge at få den graveret med navn i guldtryk på forsiden.