af d. 30. august 2006

325

1991

87-01-79270-9

The heart is a lonely hunter

Tidligere udgave: 1963

”Hjertet er en ensom vandrer” er en underlig historie med mange forskellige lag. Den kredser om fem vidt forskellige personer og deres liv i en mindre sydstatsby lige omkring begyndelsen af 1940’erne. Umiddelbart har ingen af hovedpersonerne noget videre lykkeligt liv. Historien lægger ud med, at bogens centrale person, den døvstumme Mr. Singer, må se sin bedste ven blive sendt af sted til et plejehjem langt væk. Herefter flytter Mr. Singer på pensionat, og her lærer han ved tilfældighedernes spil forskellige personer at kende. Der er den 12-årige pige Mick, som står på tærsklen mellem barn og voksen, og som har så meget musik i sit hoved, der blandes med hendes andre forvirrede tanker om livet. Der er caféejeren Biff, som mister sin kone, og som har en underlig længsel efter et eller andet. Nogle gange er hans længsel efter den unge pige Mick meget stærk, andre gange antydes (og kun antydes) homoseksuelle tendenser. Der er den sorte læge Mr. Benedict, der livet igennem har drømt om at gøre noget for sit folk, men som må se både sine egne børn og alle andre sorte, ignorere hans dundertaler om at rejse sig i flok. Den sidste hovedperson er den kommunistiske og hidsige arbejdsmand Jake Blount, der ankommer til byen i bogens begyndelse, og forlader den ved bogens slutning, efter at have erfaret, at hans fagforeningssnak og han venstreorienterede ideer ikke vinder indpas blandt det arbejdende folk. Alle besøger de på skift Mr. Singer på hans værelse på pensionatet, og letter deres hjerte og taler og taler og taler. Mr. Singer, der er døvstum, lader dem tale. Han forstår ikke altid hvad de siger, hans tanker er næsten uafladeligt hos hans ven på plejehjemmet langt væk.

Der er ikke noget rigtigt plot i historien, den har ikke nogen happy end, og den beskriver disse menneskers liv og tid i et næsten poetisk-neutralt sprog. Bogen tager ikke parti for den ene eller den anden, og søger heller ikke at være politisk eller prædikende. Det er som sagt en meget mærkelig historie, men den sniger sig ind på en, og kan varmt anbefales. Bogen lider dog en smule under at være meget gammeldags i sproget og sprogtonen, men når man har vænnet sig til det, er det ikke noget der ‘trækker ned’.