af d. 6. marts 2017

288

2016

978-87-93270-49-7

1.

Jeg blev øjeblikkeligt fanget, da jeg læste resumeet på bagsiden af “Hjerneforvirring”, og bogen har levet op til mine forventninger og leveret varen ganske fint.

Hjerneforvirring starter med at fortælle om en mandlig læge ved navn Michael Adams, der ved et uheld bliver mast under en jernbjælke og dør. Michael er organdonor, og lægerne på hospitalet i Kilua opdager, at der stadig er liv tilbage i hans hjerne. På samme tidspunkt bliver det oplyst, at det store hospital i Maritso netop mangler en hjerne, som matcher donorhjernen. Manden – der skal have foretaget en hjernetransplantation – hedder Dennis Foster, og nu går handlingen for alvor igang.

Erfaringer siger, at hjernen bliver fuldstændig tømt for kommunikativ og mental information, hvilket betyder, at patienter mister deres hukommelse og tanker efter en transplantation. Efter en optræning vil bevæge-, sanse- og talefunktionerne fungere igen, men fortiden vil være glemt forevigt. Dette er dog ikke helt, hvad den tidligere mekaniker Dennis oplever.

“For eksempel ved Dennis forbavsende meget om sygdom, ikke kun om sin egen sygdom, men også mere generelt om lægefaglige ting og generelt om ting, der vedrører sundhedssektoren. Det er emner, han absolut ikke interesserede sig for eller kendte noget til før sin sygdom, og hvis han havde haft interesser, der gik i den retning, så ville han desuden ikke kunne huske noget om det nu.”

Dennis har svært ved at falde tilbage i sin rutinerede mekaniker hverdag, men derimod får han en dag standset en voldsom blødning og ydet virkningsfuld førstehjælp til en kollega, der er kommet til skade på arbejdet. Langsomt begynder han at erindre Michaels fortid, og han mærker en længsel og tilknytning til Michaels efterladte kone og to døtre. Læs bogen og find ud af hvem John Adam Savant er, og hvilken betydning han har for Dennis Foster.

Bogen tager fat i et identitetsproblem, der forårsager uforudsigelige sociale udfordringer samt etiske konflikter. Situationerne og omgivelser er billedligt beskrevet, så man som læser føler, at man selv er tilstede i bogens handling. Jens S. Holt har også spækket bogen med detaljerige beskrivelser af personerne, der optræder i bogen, og ved hjælp af Dennis’ tanker og drømme sættes både psykologiske og filosofiske tanker i spil hos læseren. Historien er fortalt med synsvinklen fra en alvidende 3. persons fortæller, hvilket måske er årsagen til, at jeg til tider følte, at det blev lidt for overfladisk. I og med der fortælles om en mands psykiske sindstilstand, vil jeg mene, at en jeg-fortæller havde givet et øget handlingstempo og gjort historien mere intens.

Velskrevet bog med en tankevækkende historie.

Forfatteren Jens S. Holt er handelsuddannet og har tidligere udgivet børnebøger, men Hjerneforvirring er hans voksenlitterære debut.