Hitler: En biografi af Joachim Fest

af d. 6. marts 2010

1006

2009

978-87-7055-654-5

Hitler

Jeg havde nok ikke forestillet mig, at det ville berøre mig at læse denne biografi om Hitler. Men jeg må erkende, at jeg undervejs blev mere og mere påvirket. For her fortælles i detaljer om mennesket Hitler, der blev en altafgørende udløser for en af de mest ødelæggende perioder i menneskets historie, og det er barsk læsning.

Jeg er født i 1972, og for mig har det altid været ubegribeligt, hvordan Hitler kunne få så mange mennesker til at slutte op om sit, i mine øjne, forrykte jødehad og vinde magten helt demokratisk i Tyskland. Fest fortæller, hvordan Hitler slet ikke var så politisk ekstrem, som jeg altid har troet. Tværtimod var der i tiden et vist had mod jøder og østeuropæere, som for tyskerne stod som dem, der stjal arbejdet fra den tyske arbejder. Der var andre partier og retninger, som tordnede mod jøderne, og selvom Hitler senere prøvede at fremstå, som den der havde opfundet idéerne, byggede han blot på eksisterende teser.

I biografien beskriver Fest kronologisk Hitlers liv og samfundet omkring ham, efter et indledende kapitel hvor han ser på Hitlers storhed i historisk sammenhæng. Kan man kalde Hitler stor, som f.eks. Alexander den store? Eller betyder hans mangel på empati og måske i virkeligheden mangel på virkelige visioner ud over ønsket at have magten, at Hitler aldrig vil fremstå som en stor historisk skikkelse, om end han har forårsaget lidelser ud over alle forestillinger?

“Hitler – en biografi” er ikke en bog, man læser som hygge-læsning. Fest underbygger sin fremstilling med utallige noter og henvisninger, og jeg må indrømme, at jeg til tider følte mig lidt hægtet af under læsningen, fordi jeg ikke kendte til alle de personer og begivenheder, der blev henvist til.

Har man lyst til at få et godt indtryk af tiden, og hvordan Hitler udnyttede strømningerne til at vinde nærmest ubegrænset magt, så er Fests biografi bogen. Den er velunderbygget, grundig og prøver på bedste vis at give et indtryk af en mand, der hele sit liv forsøgte at bygge sit eget image. Man skal dog gøre sig klart, at her ikke er tale om en populærvidenskabelig fremstilling, der er hurtig læst.