Himmelherren: Drengen med de violette øjne af Kenneth Bøgh Andersen

af d. 1. december 2005

344

2005

87-14-11908-0

“Peter drejede hovedet med et ryk. Kneb øjnene sammen og stirrede mod den gamle ruin, der lå på bakken bag kirkegården. Det var mærkeligt. I et kort sekund havde han syntes, at det så ud som om… som om … som om hvad?” (s. 7)

Peter har en livlig fantasi. Måske nogle gange lidt for livlig. Hans forældre har flere gange sagt til ham, at han ikke skulle “lade fantasien løbe af med ham”. Hvad er i virkeligheden fantasi? Hvad er virkelighed?

Under en forfærdelig storm bliver fantasi og virkelighed blandet sammen i et stort kaos, og Peter har krydset grænsen mellem de to verdener og befinder sig nu i rollen som hovedpersonen i den historie, som han selv er ved at skrive. I denne verden lever der mærkelige og overnaturlige væsner, som Peter har dannet i sin fantasi, og Peter er nu nødt til at redde Prinsesse Cora fra den ondskabsfulde Maretaz, men samtidig lurer kræfter, der er langt værre. Det bliver en lang og farefuld rejse gennem ondskab og rædsel, og ingen kan føle sig rigtig tryg, før historien er ført til dørs, og fortællingen kan ende.

”Himmelherren” er en flot og bragende fortælling. Kenneth Bøgh Andersen har virkelig skrevet et godt sammensat og komplekst stykke litteratur i verdensklasse. Det er virkelig til at læse, hvor gennemarbejdet historien er, og man bliver konstant mødt med nye mysterier, der til allersidst vil blive flettet sammen til en perfekt afslutning på historien. Kenneth Bøgh Andersen formår at overraske én hele tiden, og han evner på samme tid altid at skrive det modsatte af, hvad man forventer. Han formår at puste liv i historien, holde konstant fokus på det der er spændende og få flere forskellige temaer ind i historien.

Kærligheden har også lov til at komme ind og blande sig, men jeg kunne måske godt have ønsket en lidt større del af bogen omhandlende netop dette tema. Bogen slutter med en aldeles velskrevet og flot epilog, der ligesom runder historien af på en yderst veltænkt og god måde. Jeg synes virkelig det er et flot arbejde og Kenneth Bøgh Andersen er bestemt en forfatter man skal holde øje med.

Vinder af ‘Orla-prisen’ for bedste ungdomsbog 2005.