Himlens fange af Carlos Ruiz Zafón

af d. 16. november 2013

303

2012

978-87-11-39240-9

El prisionero del cielo

Det er et ambitiøst projekt, Carlos Luis Zafón har kastet sig ud i med sin serie om forfattere, bogelskere, engle og djævle i et fortidigt, tågeindhyllet Barcelona. Eventyrligt, stemningsfuldt, skamløst underholdende. Efter “Vindens skygge” og “Englens spil” kommer nu “Himlens fange”, der både i tyngde og sideantal er lettere end sine berømmede forgængere – men bestemt læseværdig alligevel.

Perspektivet er skiftet, så Daniel, der som søn af antikvarboghandleren Sempere har hovedrollen i “Vindens skygge”, men dernæst kun er en biperson i “Englens spil”, får comeback som en slags lederfigur. Men igen spiller den gudsbenådede forfatter David Martín og den dystre skikkelse med den uendeligt triste skæbne, Férmin, store roller. Og atter engang skal vi i besøg i det hemmelige bibliotek, De Glemte Bøgers Kirkegård.

Tiden skifter mellem 1939-40 og 1957-58 i den catalonske hovedstad, som det fascistiske Franco-styre holder i et jerngreb. I et modbydeligt torturfængsel på toppen af Montjuïc-klippen prøver Férmin at overleve med hjælp fra medfangen, den tidligere så berømte forfatter, David Martín, der har særlige privilegier som litterært kæledægge for den ondsindede fængselsdirektør. Vilkårene i fængslet er horrible, og fangerne dør som fluer af udmattelse og sult eller under blæselampen hos den stedlige bøddel. Hidtil er det ikke lykkedes nogen at flygte, men Martín har en plan, der bunder i klassikeren Greven af Montecristo.

Små 20 år senere agerer Férmin medhjælp i Semperes boghandel. En mystisk mand afleverer en besked til Férmin, der antyder en farlig viden om en fælles fortid. Hårdt presset af Daniel fortæller Férmin sin historie, som viser sig at rumme forklaringen på Daniels mors alt for tidlige død. Spørgsmålet er nu, om de to venner skal tage kampen op mod en kransekagefigur i et af verdens mest brutale regimer?

Det er spændende og medrivende, men også en anelse kulørt denne gang. Ingen tvivl om, at “Himlens fange” får en efterfølger, og ingen tvivl om, at undertegnede også vil kaste sig grådigt over den.

Iben Hasselbach oversætter veloplagt.