af d. 24. april 2012

477

2012

978-87-7053-756-8

Himmel över London

Fra pressemeddelelsen: “Det er en bog fuld af spænding og dramatik samtidig med, at den leger med sandhed og løgn, fiktion og virkelighed, fortællerens rolle og fortællingens grænser.”

Leonard Vermin nærmer sig sin 70 års fødselsdag – og sin død – og har iscenesat sin fødselsdag i London. Kun han selv kender dagsordenen for dagen, hvor de ydre rammer består af en middag for 6 personer. De 4 personer er Leonard selv, Maud, hans samlever i 20 år, og Mauds 2 voksne børn, Irina og Gregorius, der netop nu alle befinder sig i London. Den 5. person – Milos Skrupka – kender de øvrige ikke noget til – han på sin side aner heller ikke hvem Leonard V. er, men han har modtaget en invitation og er taget til London, dels af nysgerrighed, dels i håbet om at gense sin ungdoms kærlighed, Leya, som han ikke har set i 10 år.

Bogen foregår dels i nutiden – London år 2010 – dels for 42 år siden, i 1968, ligeledes i London, hvor Leonard for første gang mødte Carla. Og endelig som erindringer i form af Leonards gule notesbog, hvori han har beskrevet tiden med Carla, hans livs kærlighed.

Sceneskift. Til Lars Gustav Sélen – taxachauffør i byen K, som bruger sin fritid på at læse og skrive “Sort opkast ” – en samling med “beske iagttagelser om livets meningsløshed” – samt en Londonroman. Som 19-årig var han forelsket i en pige fra sin gymnasieklasse, Carla, som imidlertid i 1968 tog til London sammen med en ven ved navn Leo Vermelin, hvor de begge to år senere blev dræbt af et tog. Tilfældigt? Nej, absolut intet er tilfældigt i denne bog.

Her flyder fiktion og virkelighed sammen – selvfølgelig ved man, når man læser en roman, at personerne er fiktive, men i denne bog er der endnu en dimension på fiktionen – som jeg ikke skal afsløre. Intet er hvad det ser ud til – allerede når man kigger under bogens smudsomslag og finder en forside med teksten “Steven G. Russel: En søvngængers bekendelser” er der ikke tale om en fejl – også dette har sin forklaring. “Fortællingen styrer fortælleren”.

Det er som udgangspunkt en bog i den vante Nesser-stil – og så alligevel anderledes: en nutidig historie med tilbageblik, der går 42 år tilbage i tiden. Der er lagt stor vægt på beskrivelse af bogens personer med alle deres særheder og de specielle oplevelser i London, hvor særligt Gregorius har en evne til at rode sig ud i lidt af hvert. Og selv om handlingen er langsomt fremadskridende, med mange små sidehistorier, bliver det aldrig kedeligt! Den er fyldt med morsomme beskrivelser, herlige iagttagelser og et farverigt persongalleri. Den handler om (mistet) kærlighed, spionage, menneskeskæbner, en morder (“The Watch Killer”, som vi stifter bekendtskab med allerede på bogens første side – og som spiller en rolle uden at bogen af den grund er en krimi) og en ny dimension på fortællerens rolle – som Nesser også legede lidt med i en af novellerne i “Fra Doktor Klimkes horisont”. Det er en intelligent skrevet roman – som man nok ikke skal læse over for lang tid for at kunne holde styr på alle de forskellige personer og handlinger. Men det er formentlig ikke et problem – Nesser forstår om nogen at løfte små flige, springe i tid og sted, og holde en fast i undren – og trang til at læse videre.