Himlen over Everest af David Lagercrantz

af d. 13. september 2007

334

2007

978-87-7053-048-4

Himmel över Everest

Mount Everest er i denne spændingsroman scenen for en dramatisk ekspedition. En stor forretningsmand, grundlæggeren af et stort modehus, får en genial idé. Som en slags PR-stunt vil han selv, sammen med sine medarbejdere og professionelle guides, bestige verdens højeste bjerg. For den svenske kvinde Karin, der vælger at takke ja til udfordringen og den enorme oplevelse, udvikler det hele sig til et sandt mareridt. Hun får ansvaret for kommunikationen mellem base camp og ekspeditionsdeltagerne, men pludselig befinder hun sig i et sandt helvede. Noget går galt oppe på bjerget og via radioen kæmper hun desperat for at holde modet oppe hos de angste mennesker og ikke mindst berolige deres nærmeste som sidder derhjemme.

Heldigvis er der hjælp i nærheden i form af den meget erfarne bjergbestiger, Jakob Engler. Spørgsmålet er blot om den meget reserverede mand overhovedet vil hjælpe, da han af personlige årsager nærer en stor modvilje mod dem.

Jeg var totalt opslugt af bogen som bød på meget mere end jeg lige kunne forudse. Forfatteren formår at præsentere de forskellige deltagere, så de bliver én vedkommende, og man føler med dem i det åndeløst nervepirrende drama om kampen mellem liv og død på bjerget. Desuden var det fedt, at forfatteren i den grad formåede at beskrive stemningen på bjerget. Ekspeditionsdeltagerne vakler mellem en følelse af eufori og dødsangst, og på sidste del af opstigningen rammes de også af hallucinationer og fysiske smerter, der er beskrevet så man næsten kan mærke det på egen krop. Den er vanvittig spændende og velskrevet.