Himlen brændte af Ib Michael

af d. 10. januar 2014

378

2013

978-87-02-15518-1

Ib Michaels nyeste roman tager udgangspunkt i en uforklaret naturkatastrofe dybt inde i Sibirien et sted kaldet Tunguska, hvor en eksplosion 1000 gange stærkere end Hirohsima-bomben lagde mere end 2000 km2 træer ned i 1908.

I nutiden er astrofysiker og forfatter Irina Vasiljeva blevet indlagt på Arresødal Hospice, mens hun venter på at dø af kræft. Hun får et nært forhold til sin sygeplejerske, som hun fortæller sin slægts usædvanlige historie til.

I 1908 bliver Irinas bedstefar Sergej Semjonov vidne til eksplosionen i Tunguska. Indtil da havde Sergej været en ganske almindelig bonde og pelsjæger i Tunguska-området, halvt russer og halvt indfødt af Evenki-stammen, men eksplosionen ændrer Sergej på både krop og sjæl, og han rejser umiddelbart efter til Moskva.

På rejsen møder han den unge Misja Vasiljev fra en fin gammel russisk familie. Misja fængsles af Sergej, og inviterer ham hjem under dække af at han er ingeniørstuderende fra Vladivostok. Sergej lærer hurtigt at begå sig i de fine kredse og bliver snart optaget på militærakademiet. Han forelsker sig i Misjas tvillingesøster, Nadja, som dog skal giftes med en ung overklasse-russer.

Forskellige omstændigheder skiller Sergej fra Vasiljev-familien og fører ham over i kommunisternes lejr, hvor han går forrest i revolutionen. Men heller ikke her ender Sergejs rejse, og Ib Michael tager læseren ud på en historisk rundtur gennem revolutionens Rusland, mordet på tsaren og opbygningen af USSR med udflugter til Tunguskaen og Nadia, som begge præger resten af Sergejs liv og skæbne.

”Himlen brændte” er både en eventyrroman, en familiekrønike, en kærlighedshistorie og en science fiction roman, som blander fakta og fiktion og fører læseren gennem både tid og rum på en ganske underholdende facon. At gengive hele handlingen unddrager sig ethvert sammenhængende referat, for fortællingen er, som Kristian Ditlev Jensen skriver i sin anmeldelse i Weekendavisen: ”en litterær babusjka-dukke”.

Ib Michael har haft en omfattende korrespondance med fysiker Holger Bech Nielsen vedrørende de fysiske fakta, og bagerst i bogen findes et appendiks med deres mailudveksling samt en række QR-koder, der fungerer som interaktive fodnoter.

Jeg synes, det er lykkes fint at få inkorporeret det naturvidenskabelige i fortællingen. Jeg var også godt underholdt af Sergejs (og derigennem Ruslands) historie, som til tider fortælles i et nærmest hæsblæsende tempo.

Men det blev lidt rigeligt for mig, da Ib Michael også introducerer ”forfatterens” historie og får Nikola Teslas liv og opfindelser spundet sammen med Sergej og Tunguska. For mig bliver der simpelthen for mange sidegrene, som snarere trækker historien ud, end tilføjer den noget relevant. Trods det kan jeg sagtens anbefale ”Himlen brændte”, hvis man har mod på en roman om ”alting”.