Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

af d. 19. oktober 2010

397

2009

978-87-02-08218-0

“Hildegard” tager læseren med tilbage til 1100-tallet. Da Hildegard bliver født i år 1098, spås hun ikke de store chancer for overlevelse. Hendes mor indgår derfor en pagt med Herren: “Lever Hildegard, skal hun gives til kirken som oblat, så snart hun fylder otte”. Hildegard lever – og viser sig at have særlige evner, som hun ikke kan tale med nogen om uden at blive straffet: hun er synsk og drømmer underlige drømme, hun ser lyset og hører Gud tale til hende, ligesom hun i barndommen ofte ligger syg med feber – alt sammen noget der skræmmer hendes mor fra vid og sans. Da Hildegard er fyldt 8, må hun af sted – til klosteret Disibodenberg. Her må hun intet eje, end ikke en sten hun har fået af sin mor, og som bringer hende trøst. Hun straffes for sin videbegærlighed og spørgelyst.

Alligevel affinder hun sig med sin skæbne, hendes gudstro er stærk, og hun finder sin plads i klosterlivet, hvor hun modtager undervisning, hjælper med at pleje de syge, og lever som stærkt troende – stadig får hun feberanfald og uforklarlige lammelser, når hun har haft et syn. Rygtet om Hildegards særlige evner spredes i byen, men Hildegard er ganske uvidende om at hun er “berømt”.

Det er en meget anderledes verden man lukkes ind i med denne fortælling. En meget underlig og fremmedartet måde at tænke og handle på. Børn straffes for tanker og handlinger, de ikke selv har indflydelse på, og det er forældrene, der suverænt bestemmer, hvad der skal ske med dem. Unge døtre giftes bort til ældre mænd, sønner og døtre sendes bort til livet i kloster – hvor det kan være fatalt hvis man mistankes for at tænke djævelske tanker. Alligevel bliver man grebet af fortællingen, af dette barns skæbne, der bestemmes af moderen allerede ved fødslen. Hildegard af Bingen, der levede som nonne i Tyskland fra 1098 til 1179 har været inspirationskilde til bogen. Bogen slutter i 1148, hvor Hildegard er 50 år. Der er netop udgivet en Hildegard II, så man kan følge hendes fortsatte skæbne.