af d. 15. november 2014

116

2014

978-87-7973-699-3

Jeg har siddet og læst denne bog med en stor forundring.

Hvorfor skrive en bog om noget så ligegyldigt? Hvorfor skrive om et menneske der dybest set keder sig i sit eget liv og som ikke er sikker på hvad formål hun har med tilværelsen?

Bogen handler om en kvinde der bliver fyret, hvilket der ikke er noget underligt i, fordi hun bider sin chef i armen. Hun er nu blevet ansat som rengøringsassistent i en forlystelsespark og hun syntes det er kedeligt. At uniformen er grim, at arbejdet er trist og at kollegerne er forholdsvis ligegyldige.

Bogen handler også om at hun ikke længere er sammen med sin eks men at de stadig ses og stadig går i seng med hinanden. Og han er faktisk et af de eneste mennesker hun ser og har social omgang med. Han er et rodehoved og hun vil på den ene side gerne slippe ham mere, men på den anden side nyder hun at det er blevet uforpligtende og at han kan rode det han vil fordi de ikke længere bor sammen.

Og så handler bogen om at hun ved et tilfælde finder en broche da hun gør rent på job og den tager hun med sig hjem. Får frygtelig dårlig samvittighed, men vælger at beholde den i første omgang. Så har hun ferie og tager en tur sydpå alene, uden formål, ved ikke rigtig hvad hun skal foretage sig, har brochen med. Ender med at få kontakt til en mand som hun efterfølgende mener hun forelsker sig i.
Hun ender også med at acceptere at jobbet egentlig ikke er så tosset igen.

Jeg har gransket mit sind for at finde ud af hvad det er der er så fantastisk ved denne bog og selv om jeg har svært ved at se det, så kan jeg måske godt se at den et eller andet sted prøver at forklare hvordan dagligdagen er for rigtig mange mennesker. Ensformig, kedelig, arbejdet fylder og alligevel er der for enden af tunnelen et lille håb om at kærligheden findes.