Heste græder ikke af Vituz Andersen

af d. 16. januar 2016

408

2015

978-87-93366-64-0

Dansk spændingsroman fra debutanten Vituz Andersen – som egentlig hedder Henrik Hjortshøj og bor lige i nærheden, hvorfor jeg opsøgte ham, da jeg hørte at han barslede med en roman. Og bogens tilblivelse er en historie i sig selv: Andersen arbejder som lastbilchauffør syd for grænsen. Han kører fast rute fra Bayern til Göttingen og overnatter på tyske hoteller, og har dermed masser af tid på hoteller og i venteposition i lastbilen, som skal brændes af. Bogen er derfor et projekt der i første omgang udsprang af ren kedsomhed. Den er skrevet på hotelværelser, i passagersædet, når inspirationen pludselig ramte og han var nødt til at gøre holdt for at få tømt hovedet. Andersen har en mildt sagt broget baggrund, uddannet som politibetjent, og han har derefter arbejdet indefor diverse andre brancher, og det smidter af på historien.

Historien: Direktøren for et dansk firma der udvikler sikkerhedsudstyr til våbenindustrien bortføres og den tidligere jægersoldat Allan Knudsen ansættes til at sørge for sikkerheden for direktørens familie, mens politiet med Jens Kallesen i spidsen efterforsker bortførelsen.

Allan Knudsen har lig i skabet, – nok til at fylde et større kapel, og sideløbende med historien om bortførelsen fortælles der om den mission i Bagdad, som Knudsen ikke kom hel ud af, rent psykisk.

Det centrale plot er i og for sig ikke særligt interessant, det er set mange gange før, men de situationer som Allan Knudsen, Jens Kallesen, og især direktørens to voksne døtre rodes ud i, fortælles så man nærmest sidder og får helt ondt i maven. Blandt andet da falske betjente opsøger den ene datter i hendes lejlighed. Herefter følger en jagt gennem lejlighedskomplekset og ned i Købehavns gader. Vel at mærke uden Hollywood dikkedarer, – faktisk holder Heste græder ikke sig nede på jorden næsten hele vejen igennem. Den action der er, er stadig troværdig og realistisk, og netop derfor meget mere spændende. Der kan trækkes tråde til andre forfattere som Robert Ludlum og Lee Child, men de herrers troværdighed er til sammenligning langt ude i hampen.

Det eneste sted hvor troværdigeheden sættes på prøve er til slut: Der er der en unødvendig sexscene, der giver slutningen et – i mine øjne, lidt for konstrueret tilsnidt.

Klimaks i Bagdad kommer til allersidst, og der er eddermame knald på. Det er fedt, overraskende og sygt, man forstår udmærket Allan Knudsens psykiske sammenbrud.

Romanen holder hvad den lover, en spændingsroman skal være spændende, og det er den afgjort. Forlaget kunne godt have skudt flere penge i redigeringen, så de samme vendinger ikke blev genbrugt på samme side og flere dialoger er lige overgearede nok, men ellers er det en godt skåret og underholdende debut.

Lån lydbog på biblioteket