Hende du forlod af Jojo Moyes

af d. 30. april 2015

448

2015

978-87-638-3648-7

The Girl You Left Behind

Historierne om Sophie og Liv er vidt forskellige, men hjerteskærende på hver deres måde. Sophie lever under første verdenskrig og savner sin mand, som hun ikke ved om er levende eller død, alt i mens hun er tvunget til at stå til rådighed for de tyskere der har besat hendes fødeby. Små 100 år senere forsøger Liv stadig at ‘komme videre’, efter døden af hendes mand i alt for ung en alder. På væggen hjemme hos hende hænger et billede af en rødhåret kvinde, som får stor betydning for begge kvinders liv på tværs af årerne.
Bogen starter med Sophies historie og jeg blev så grebet af den, og jeg følte så meget med Sophie og de hjertekvaler hun oplevede, alt imens hun bare forsøgte at få hverdagen til at gå uden der kom flere dårlige nyheder. Hendes kamp med at holde sammen på familien, og samtidig forsøge at holde tyskerne glade var en skrabet affære og jeg satte mig meget ind i Sophies dilemmaer (lidt a la Sophie’s Chioce). Da fortælleren så skifter til Liv blev jeg så oprørt fordi jeg havde desperat brug for at vide hvad der skete med Sophie, for jeg var jo begyndt at holde af hende og med hende.

Livs historie blegnede lidt ved siden af Sophies til at begynde med. Men som man lærte mere om Livs hverdag begyndte jeg også at kunne lide hende og sætte mig ind i hendes tankegang – eller rettere desperate forsøg på at undgå enhver form for tankegang. For selvom hendes historie ikke var nær så dramatisk som Sophies, så var den stadig rørende om hendes kamp om at komme videre og de forhindringer dette medbragte sig.

Des mere jeg læste des mere sad jeg næsten på nåle for at finde ud af hvad der ville ske – hvad skete der med Sophie og hvordan ville Livs sag udvikle sig? Det var to dramatiske begivenheder som begge var livsomvæltende for de involverede og jeg blev så betaget af jeg ikke kunne ligge bogen fra mig. Visse begivenheder i bogen overskyggede andre, men i det store hele generede det mig ikke spor, for jeg var så opsat på at læse hvad der skete at jeg ikke tænkte mere over det.

Jeg var også rigtig glad for de forskellige point of views i fortælleren, det var med til at skabe denne dramatik igennem historien fordi den afslørede bider af historien uden at give det hele væk lige med det samme. Jeg græd ikke til den her som jeg gjorde til “Me Before You”, men det er også helt okay, jeg satser ikke på at skulle græde til alle Moyes’ bøger selvom mange af dem ser ud til at behandle emnet døden.