0 kommentarer

Hellboy – the midnight circus af Mike Mignola

af d. 26. oktober 2015
Info
 
Sideantal

60

Udgivet

2013

ISBN

978-1-61655-238-1

 

Kort efter anden verdenskrig løber den endnu ikke voksne Hellboy rundt og leger i gangene på The Bureau for Paranormal Research and Defense (BPRD) – et ret imposant navn. I kantinen overhører han en samtale mellem to mænd om gårdsdagens scoring, men da knægten spørger ind til de slibrige detaljer får han at vide at han er for ung til at høre mere. Det lykkes ham at stjæle en smøg, og hvor sagnet siger at Hellboys højre hånd er nøglen til jordens undergang, så har han nu roden til menneskets undergang i sin hånd: en cigaret. Efter at have overhørt en samtale mellem stedets leder og hans egen mentor Dr. Bruttenholm, hvor chefen vil have Hellboy af vejen fordi han er farlig smutter Hellboy ud og ryger før han stikker af. Til cirkus, selvfølgelig.

Endelig lykkes Mignola igen med et godt manuskript, der sætter historien om den unge mand der skal finde sit eget ståsted godt ind i rammen af en horrortegneserie. Og hvor jeg aldrig har været ret begejstret når andre har tegnet Hellboy, må jeg her blankt indrømme at det at lade to tegnere supplere hinanden på den samme historie, lige præcis i dette tilfælde er en fremragende idé.

Da Hellboy opdager cirkusset skifter tegnearbejdet hænder fra Fegredo til Stewart, det sker i et ret stort billede, hvor forgrunden er tegnet af Fegredo mens baggrunden er af Stewart. Resultatet er en slags fabelagtig 3D effekt, der får cirkusset i baggrunden til at fremstå som en drøm. Godt skuldret for til slut er det spørgsmålet om cirkusturen var drøm, virkelighed eller noget helt tredje. Herfra sker der mange skumle og dramatiske ting, der trækker ret hårdt på eventyret om Pinocchio og relaterer de to figurer til hinanden. Begge er ikke født som mennesker og i den præmis ligger kimen til stort drama.

Hellboy som teenager er et hit.

Lån tegneserien på biblioteket

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter