af d. 25. maj 2017

160

2010

978-1-59582-477-6

tegnere: Mike Mignola, Richard Corben, Jason Shawn Alexander, Duncan Fegredo ; tekst: Joshua Dysart ; farvelægger: Dave Stewart ; diverse: Clem Robins ; forord: Gahan Wilson

Albummet er fra den periode hvor Mignola overlod tegnerabejdet til andre, mens han selv skrev alle manuskripter. Det indeholder dog en undtagelse, for ‘In the chapel of Moloch’ er 100% Mignola.

Men lad os dvæle ved titelhistorien, der strækker sig over mere end halvdelen af albummet. ‘The crooked man’ er inspireret af de myter der fortælles blandt det amerikanske bjergfolk. I dette mytologiske univers er de fleste almindelige mennesker typisk meget jævne folk der lever direkte af jorden og meget overtroiske. Vi oplever Hellboy på tur i bjergene hvor han involveres i at hjælpe en kvinde der om natten forlader sit eget skind. Det er vildt underligt. Kvinden hjemsøges af hekse og deres leder, ham den krogede mand, og føj, han ser klam ud. Richard Corben kan tegne så man bliver helt bange. Hans udgave af Hellboy får et nærmest statue-agtigt skær. Vor helt ser ud som om han er hugget i sten. Det er givetvis den talentfulde farvelægning der har ansvaret, og det ser sælsomt imponerende ud.

Selvfølgelig ender det med et slag mellem heksene og den krogede mand på den ene side, og Hellboy og hans hjælpere på den anden.

Piraten Blackbeard optræder i en anden historie, der er tegnet i en realistisk stil, der er uvant for serien. Det fungerer simpelthen ikke. Historien er fed nok, men den tegnestil er for rodet, og det kommer til at minde for meget om en gyserfilm. Selv på film er Hellboy ikke sådan, så her rammer skaberne langt ved siden af.

Nok er titelhistorien fed, men med ‘In the chapel of Moloch’ får vi Mignola når han er bedst. Rendyrket gotisk uhygge med en fin nærmest akademisk følelse. Men det er bare en undskyldning for at tegne den obligatoriske kamp mellem Hellboy og et monster, for det er derfor Mignola tegner Hellboy. Fordi han kan lide at tegne monstre i kamp. Og vi kan lide produktet.

Lån tegneserien på biblioteket