Havets folk af W. Michael Gear Og Kathleen O’Neal Gear

af d. 14. december 2007

556

2007

978-87-21-03053-7

People of the Sea

For cirka 10.000 år siden så det hele anderledes ud i Amerika. Indianere levede, og deres tro og levevis dominerede. Man levede i samklang med naturen, eller det forsøgte man. Men noget var gået galt. Mammutterne blev færre og færre, og de store bjørne forsvandt også lige så stille. Solstrejfer, folkets sidste håb – En drømmer, må gennem sine drømme skabe en ny vej at gå, så mammutterne kan reddes, og med dem, menneskene. Men det er ikke nemt, sygdom plager den unge drømmer, og der hviler et kæmpe pres på ham. For hvordan hjælper han bedst folket? Ved at helbrede dem for sygdom eller drømme for dem? Samtidig med dette dilemma må han stå imod Ravnenæb, Odderklanens drømmer, der ønsker at overtage Solstrejfers plads som åndelig leder.

Ud over Solstrejfer følges også den unge kvinde Tårnfalk, der er på flugt. Hendes mand Lammedræber ønsker hævn over hende; og højgravid må hun flygte. Hendes eneste håb er Odderklanen, som hun håber, vil hjælpe hende.

Da bogen var slut, forstod jeg ikke helt hvor alle siderne var blevet af. Utroligt at der var stof til så mange sider i den fortælling! Ikke at man nogensinde kedede sig – langt fra. Det er en spændende bog med mange hovedpersoner, som man på skift følger. Ofte bliver man nødt til at læse et ordentligt stykke i bogen fordi man bliver nødt til at vide den ene persons skæbne. Men det er blot positivt at spændingen trækkes ud.

Det skal også lige nævnes at bogen er en selvstændig fortsættelse af tre andre bøger i forfatterparret og arkæologerne Gear’s bogserie om de første amerikanere.