Have og helvede af Ursula Andkjær Olsen

af d. 4. juli 2010

56

2010

978-87-02-09051-2

Om man kan lide digte eller ej er næste irrelevant når det drejer sig om Ursula Andkjær Olsens nye digtsamling. Den er SÅ flot og fantastisk at bladre igennem, at det i sig selv er en oplevelse. Det er en blanding af maleri, besynderlige tegninger, broderi og billeder, hvor man i et stort collagevirvar bliver præsenteret for alt fra et fad med dampede grøntsager til klassiske græske skulpturer til et stort tårn af forskelligt rødt kød.

Indholdsmæssigt kører digtsamlingen i tre spor: “havefornemmelser”, “navnløs” og “slangens bog”. Disse tre spor har hver sin farve og typografi, så man kan kende tekststykkerne fra hinanden. Digtsamlingen består nemlig ikke af tre dele, men er en helhed, hvor de tre spor blandes sammen.
Ursula Andkjær Olsens tre digtspor handler om slangens rolle gennem tiden og om alt det navnløse – det at vi gerne vil give alting navn og det at der måske er værdi i de ting, der endnu er uden navn: “Alt hvad der ikke slår mig ihjel gør mig mere og mere navnløs” skriver Andkjær Olsen. Digtsamlingen tager fat i paradisets (have) og helvedes rolle i vores nutid.

Sproget er meget moderne forstået på den måde, at der er meget “gakket snak”; den slags lyrik der nærmest skriver på at blive læst op og som ikke umiddelbart giver mening. Dette er i mange tilfælde rigtig godt og der er også en masse “almindelig, smuk” poesi i digtsamlingen. Det eneste der trækker lidt ned er dele som dette: “Good breat og bad breast. Både big pik og gulerod. Dem skal jeg svinge imellem”. Det er lidt for plat/dumt/skørt – eller hvad man nu vil kalde det – for mig.

Alt i alt vil jeg virkelig anbefale at man giver sig i kast med “have og helvede”. Læs den mange gange, se mange gange på de forskellige illustrationer og læs den både fra start til slut og opdelt så du læser et spor ad gangen.