af d. 23. september 2014

308

2012

978-87-11-40820-9

The Unlikely Pilgrimage of Harold Frys

Kære Rachel Joyce

I din bog ”Harold Fry’s usandsynlige pilgrimsfærd” møder vi den aldrende Harold Fry, som titlen indikerer, som en dag modtager et postkort fra en gammel kollega. I kortet skriver hun at hun er dødeligt syg, så hun ønsker at at sige farvel til Fry. Fry bliver så påvirket af det postkort, og af at høre fra sin gamle kollega, som han ikke har snakket med i flere år, ikke siden hun blev fyret, så Fry beslutter sig for at give svar retur. På vej mod postkassen får Fry dog en trang til at gå videre, og videre, og videre. Han bliver nu opsat på at gå hele vejen igennem England for at besøge sin døende kollega, med den tro på at hvis han bare bliver ved med at gå, så vil hun klare sig.

På sin lange vandring begynder Fry’s tanker ligeledes at vandre, og han tænker over sit liv og hvad han har gjort med det. Samtidig møder han også en masse nye mennesker på sin vej, som hjælper Fry både med fysiske ting som mad og vandringsgrej, men også med det psykiske, og Fry lærer faktisk nye ting om sig selv. Imens sidder Fry’s kone Maureen derhjemme og bekymrer sig over den pilgrimsfærd hendes mand pludselig tog på, men fraværet af Fry får dog også Maureen til at lære noget om sig selv og der forhold de har sammen, og at hendes mand faktisk betyder mere for hende, end hun gik rundt og troede.

Jeg havde virkelig forventet en god og rørende fortælling, men desværre følte jeg at din bog var flad. Selve skrivestilen var meget overfladisk og ligegyldig, og rørte mig på ingen måde. Dit forsøg med at pirre læserens nysgerrighed med en stor oplevelse der ændrede Fry’s liv, falder meget til jorden, da det er rimelig let for læseren at gætte sig til hvad der er sket som førte Fry og Maureen psykisk fra hinanden, desværre.

Kærlig hilsen

Louise H.