Hardboiled Wonderland og Verdens Ende af Haruki Murakami

af d. 8. august 2014

490

2014

978-87-7955-761-1

Sekai no owari to hadoboirudo wandarando

Ved ankomsten til Verdens Ende skal man skille sig af med sin skygge. Sammen med den mister man sit hjerte og de minder man havde om den verden man kom fra, og kan derved integreres i dette nye, lukkede samfund. Verdens Ende er omkranset af en mur der gør det umuligt at undslippe, og befolkes af både mennesker og enhjørninger. Vores hovedperson tildeles jobbet som drømmetyder – Et job der består i at trække drømme ud fra enhjørningekranier. Det er ikke en nem proces, og det kræver en helt særlig tilpasning af synet.

I en anden virkelighed meget lig vores egen møder vi en keisanshi. En keisanshi arbejder for Systemet, og har som vigtigste opgave at beskytte data, især fra kigoshi’er, der arbejder for Fabrikken og ønsker at stjæle denne data. Vores hovedperson kaldes ud på en opgave, der involverer en mystisk elevatortur, en mørk og fugtig underjordisk gang, en tyk pige i pink spadseredragt og hendes geni af en bedstefar. Bedstefaderen ønsker for alt i verden at beskytte sine forskningsresultater, og det er den opgave, vores keisanshi påtager sig. Men denne opgave viser sig at være en større mundfuld end først antaget, og medfører mange komplikationer for hovedpersonen.

Jeg bliver altid så glad, når der udkommer en ny bog med Murakami. Her er nemlig tale om bøger, der meget sjældent skuffer, og denne var ingen undtagelse! Murakami har en fantastisk evne til at fremmane et univers, der minder om vores på mange måder, og alligevel skiller sig ud. Og hele tiden virker hans univers troværdigt og ufatteligt virkeligt. Hans evne til at beskrive hverdagen ned til mindste detalje blandet med en smule magi gør bøgerne til sande eventyr, der helt sikkert er værd at stifte bekendtskab med.