Halfway to the Grave af Jeaniene Frost

af d. 14. oktober 2009

358

2008

978-0-575-09377-5

Halfway to the Grave

Cat har en fortid som ingen anden. Hun er resultatet af en parring af to racer, en vampyr og et menneske. Hun er derfor del i vampyrens styrker, men samtidig har en bankende hjerte og et åndedrag. Det helt perfekte våben til at slå vampyrer ihjel med. Og det er lige præcis hvad hun får sid fritid til at gå med. Selvom Cat kun er 22 år gammel, har hun allerede været i vampyr-dræber-branchen i 6 år. Hendes mor blev voldtaget af en vampyr som ganske ung og siden da har denne hadet vampyrer. Hadet har hun givet videre til sit eneste barn, der slår vampyrer ihjel for at fordrive tiden til hun kan slå sit egentlige mål ihjel – hendes længst forsvundne far. Selv synes Cat er hun er ret dygtig til sit job. Lige indtil hun møder den forførende Bones, der får hende til at indse, at de vampyrer hun indtil videre har slået ihjel ikke var andet en børn i forhold til ham selv. De indgår en aftale. Bones er nemlig en vampyr-dusørjæger og Cat er lige hvad han har brug for; en dødbringende, smuk kvinde. Han tilbyder at træne hende til at blive det perfekte våben. Til gengæld skal hun hjælpe ham med hans missioner. Spørgsmålet er nu bare, om de kan holde det professionelt?

Der går ikke 5 minutter, så er du helt fortabt i denne bog. Der går ikke 5 timer, så er bogen læst, og du sidder tilbage og ønsker desperat, at du havde taget dig bedre tid. Nu er du advaret, og når det så er sagt, så skal dette lige tilføjes: Så læs den dog!

Jeaniene Frost har et helt nyt og unikt syn på de mytiske vampyrer, hun har endda sammenstykket et helt samfund. Dette er i sig selv spændende nok, men når du så smider et fantastisk sprog, to vidunderlige hovedpersoner og et genialt handlingsforløb ind i blanding har du et hit, der ikke kan undgås.

Dog skal der lige en advarsel til – de, der før har læst vampyrlitteratur, ved jo nok, at vampyrer tit bliver fremstillet som sensuelle. Og det gør de i den grad også i ‘Halfway to the Grave’. Det er bare meget mere nøje og udførligt beskrevet end f.eks. Anne Rices vampyrer. Heldigvis er selve sex-scenen meget smagfuldt udført og burde ikke støde nogen.

‘Halfway to the Grave’ er en del af Night Huntress Serien hvor der efterfølgende er kommet bøgerne: ‘One Foot in the Grave’, ‘At Grave’s End’ og ‘Destined for an Early Grave’.

Gør dig klar til at blive afhængig.