Hafnia punk Af Benn Q. Holm

af d. 6. juli 2005

333

1998

87-16-16261-7

Benn Q. Holm er født i 1962 og har udgivet flere anmelderroste bøger. Hans gennembrud kom i 1998 med romanen “Hafnia punk”, og siden da har Benn Q. Holm gang på gang vist, at han er en af Danmarks mest lovende forfattere.

“Hafnia punk” foregår i København i 1997. Vi følger bogens forskellige personer gennem et helt år, hvor vi hører om deres liv.

Bogens personer er kort fortalt: Den ambitiøse advokat Elisa og hendes mand Christian, der er FCK-tilhænger og forhenværende pressefotograf – de to forsøger at redde deres parforhold, der er Hoppe, som er producer og far til sønnen Franco – de ser ikke hinanden så ofte fordi Hoppe er skilt fra Francos mor. Derudover møder vi den unge Daniel, der forsøger at holde sig væk fra stofferne – det lykkedes ikke altid, – og så er der ejendomsmægleren Simon, der er opvokset i København, men nu bor i Nordsjælland, der er wanna-be-Charlotte, der vil være berømt sanger og Andreas Weye, der bruger meget af sin tid på at flygte fra sin middelklasse-opvækst. Sidst men ikke mindst møder vi også forfatteren Bendix Harboe, der er mere eller mindre kugle-skør og tror, at en anden forfatter, Tranekær, vil slå ham ihjel.

Kort fortalt er der mange personer i bogen, og man hører små historier fra disse personers hverdagsliv, og bogen giver på den måde et godt indblik i, hvordan livet ser ud for almindelige mennesker i 1990´ernes København.

Det der gør bogen god er blandt andet, at Benn Q. Holm er god til at indfange stemninger og at han er god til at beskrive relationer mellem mennesker. Derudover er sproget fængende og ligefremt samtidig med, at bogens personer og situationer er meget troværdigt beskrevet. Med andre ord: bogen er overbevisende på alle planer: sprogligt og indholdsmæssigt, og derfor anbefaler jeg stærkt at man læser “Hafnia punk”.