af d. 30. maj 2009

323

2008

978-87-638-0745-6

Hanteringen av odöda

Original svensk gyserroman om hvordan vi møder det umulige midt i hverdagen. Og om kærlighed der får en chance til.

Efter en langvarig hedebølge svæver et elektromagnetisk felt over Stockholm. Lamper og maskiner slukkes, en kollektiv hovedpine indfinder sig, og kaos bryder løs. Pludselig er det forbi. Men noget er forandret. De døde er blevet levende igen. Alle sammen.

Romanen tager fat på det uforklarlige ud fra det nære perspektiv. Vi følger tre familier, som alle har mistet én, der nu genopstår: Den pensionerede journalist Gustav Mahler bliver ringet op fra Danderyds sygehus med besked om, at de døde i hospitalets kapel er vågnet op. Hans eget barnebarn er for nylig blevet begravet. Vil det sige, at selv de, der ligger på kirkegården, er begyndt at røre på sig? Elvy har passet sin senile mand til hans død, og begravelsen skal finde sted to dage senere. Men midt om natten lyder der en kradsen mod døren. Da Davids hustru dør i en bilulykke, beder han til Gud om at få hende tilbage. Men hendes tilbagevenden til livet bliver slet ikke, som han håbede. Og endelig vender teenageren Floras morfar tilbage og giver Flora og hustruen Elvy mærkelige syner.

Det er ikke så tit jeg læser en horror bog, men alligevel har jeg da som almindelig læser og TV-kigger samlet et og andet om genren op. I hvert fald nok til at sige at denne bog er noget helt for sig selv. Ikke kun i plottet, at alle de døde i den lille by, efter et uvejr, vågner op igen og begynder at lede efter deres kære og efter meningen med det hele. Den er også skrevet godt, ikke så almindeligt i genren, prosaen flyder, også i Kistorps danske oversættelse, og personerne får krop og ånd på siderne. Men endnu mere interessant, og ganske sjældent set i genren, er det at Lindqvist faktisk mest interesserer sig for mødet mellem de nu ikke længere døde og de endnu levende og det dette møde gør ved begge parter, end for selve gyset. Samtidig går Lindqvist ikke af vejen for at italesætte sorg og savn, og hvordan kærlighed kan overskride grænser. Det gør at romanen svinger sig op på et langt højere niveau end man normalt ser i genren. Anbefales til alle – også inkarnerede horrorfans – sådan skal det gøres!