Gustaf Munch-Petersen og den spanske borgerkrig af Ole Christian Liep Sohn

af d. 6. oktober 2009

181

2007

978-87-91959-08-0

En tandløs beretning om en politisk fantasts historie i en dramatisk tid.

Ole Sohns bog om digteren Gustaf Munch-Petersen, som i 1937 forlod sin gravide kone Lisbet og deres lille datter for at deltage i den spanske borgerkrig, baserer sig på hans breve og behandler også den politiske og militære situation.

GMP’s borgerlige baggrund og den unge søgende mands tilknytning til det kunstneriske miljø behandles grundigt, og også hans kontakt med kommunister og kunstnere på flugt fra Hitlers regime dækkes. Han radikaliseredes – og i manifestet til det surrealistiske tidsskrift ‘Linien’ fastslog han fx., at kun kunstnere som var revolutionære var rigtige kunstnere – resten var forrædere og spioner, lumske og farlige.

Fra disse tanker til hans deltagelse i den spanske borgerkrig gik en lige linje, for GMP’s forestillingsverden prægedes i stigende grad af kampen mellem “det gode” og “det onde”. Særligt bekymredes han over de totalitære kræfter i Tyskland og Italien – men var tilsyneladende upåvirket af Stalins monstrøse hærgen i Sovjet. Han kom i kamp for republikken i det nordlige Spanien, hvor han faldt nær Gandesa i starten af april 1938, blot 26 år gammel.

Sammen med en historisk redegørelse af det spanske samfunds brydninger – med kirken, militæret og bønderne som centrale aktører – berøres også det stormfyldte demokratis første år, men ikke uden politisk slagside. Ole Sohns redegørelse for den militære situation, hvor det bl.a. hævdes, at tyske transportfly fra Kondorlegionen og de italienske tropper i Spanien var afgørende for Francos succes, er problematisk. Den ansete britiske historiker Antony Beevor konstaterer i sin nyligt genudgivne og redigerede behandling af borgerkrigen, at den republikanske sides egne militære og politiske svagheder var de primære årsager.

Mht. til kildeseriøsitet overtrumfer historikeren klart politikeren med den kommunistiske fortid, og kombineret med den politiske tendensiøsitet betyder det, at bogens mest interessante element er GMP’s utopiske forestillingsverden. Hans både naive og grandiøse idé om at “redde verden” gengives desværre også uden megen refleksion eller kritisk stillingtagen.