Griberen i Rugen af J. D. Salinger

af d. 24. juni 2010

224

2004

87-02-02525-6

The Catcher in the Rye

Holden Cauldfield er den utilpassede og småskøre teenager som har umanérligt svært ved at acceptere den voksne verdens regler. Læseren følger hans vej til indlæggelse gennem hans beretning om tildragelserne efter udsmidningen fra endnu en kostskole.

Forældrenes og lærernes forventninger, skolereglementer og uskrevne regler for, hvordan man opfører sig som teenager i omgangen med piger, andre unge pubertære mænd, samt fremmede mennesker imellem, er årsag til grænseløs irritation for Holden.

Holdens forhold til disse beskrives levende gennem hverdagens trivielle situationer, som dog gennem Holdens indfaldsvinkel og refleksioner ofte får et humoristisk skær. Historien fanger én, og man griber sig i at synes at han egentlig har ret, selvom hans personlige syn på sagerne alligevel er for viderekomne.

Meget rørende er særligt beskrivelserne af og forholdet til Holdens lillesøster, Phoebe, hvis karaktér nøjagtigt fanger barnesindets uproblematiske forholden sig til omgivelserne. Helt ulig Holdens spørgende, tvivlende og til tider udfordrende teenagesind. Det er i samtale med hende, at han åbner op og udtrykker sin længsel efter rollen som ‘griberen i rugen’.

Jeg-fortælleren, kostskolemiljøet, pigerne og den spirende seksualitet, samt ikke mindst handlingens placering i New England og den underliggende humoristiske tone giver klare mindelser om det senere John Irvingske univers, som kendes fra fx. ‘Verden iflg. Garp’. Selv bjørnen, dyret som optræder som en bifigur i flere af Irvings bøger, er del af fortællingen.

De mange seksuelle referencer, Holdens hyppige banden og oprørskhed vakte bestyrtelse, men også kritiker-ros, i de pæne 1950’ere. ‘Forbandede ungdom’, som var den oprindelige – og meget bedre end Rifbjergs lidt åndsvage – oversættelse af ‘Catcher in the Rye’ holder stadig, for betragtningerne over forskellen mellem voksen- og teenageverdenen underholder stadig med bid og vid, komik og Holdens fantastisk levendegjorte frustrationer.