af d. 11. december 2008

298

2008

978-87-7456-719-6

Grensen

Krimigenren har med stor kærlighed kastet sig over trafficking, men emnet rummer desværre også mange muligheder.

Hamar er en halvstor norsk by nord for Oslo, ikke langt fra grænsen til det nærmeste EU- og Schengenland. Da mange små veje går på kryds og tværs mellem de to lande, er området en smuglers paradis. Og alt muligt smugles: Fra den helt uskyldige hverdagssmugling af spiritus, reservedele og andet, der er lettere og billigere at få fat i i Sverige, til narko og østeuropæiske ludere.

Overbetjent Jonfinn Valmann pålægges at gå med i et grænsesamarbejde omkring hash-smugling, og det har han ikke så meget imod da hans kæreste er udstationeret til enheden på den svenske side. Han bryder sig dog ikke om hendes store, charmerende brød af en kollega der kender området som sin egen lomme og – viser det sig – har sin helt egen dagsorden.

Jonfinn har fået andet at tænke på efter at han på vej over grænsen for at holde weekend med kæresten har fundet en ihjelkørt, uidentificeret kvinde med østeuropæiske træk. Kvinden – og en smuglerbil fyldt med frosne kyllinger – plager ham, især da kvindens fingeraftryk findes i førerhuset. Og så er der moderen der vandrer vejene om natten i søgen efter sit barn. Og håndværkeren Arne Vatne, en lidt sølle og ensom person, der dog spiller en central rolle, som Valmann først opdager meget sent.

‘Grænsen’ er en lavmælt og velskrevet krimi i den skandinaviske tradition med et godt og sammenhængende plot og troværdige personskildringer.

Knut Faldbakken debuterede i 1967 og har skrevet en række kritikerroste, psykologiske romaner. I 2002 sprang han ud som krimiforfatter med den bløde Hamar-overbetjent Jonfinn Valmann som hovedperson. Gyldendal har af uransagelige grunde valgt ikke at begynde forfra, og man kan som læser godt savne den præsentation af personer og miljø som den formodentlig indeholder. Men jeg kan kun håbe at forlaget udgiver ikke blot Faldbakkens første krimi, men også de følgende. Jonfinn Valmann er et godt bekendtskab.