Grænsen af Don Winslow

af d. 30. november 2019

784

2019

978-87-7191-615-7

The Border - oversat af Mikkel Damkjær Paaske

Don Winslow har brugt 20 år på at skrive Kartel-trilogien, en tredjedel af sit liv. På dansk fik vi I hundenes vold i 2009, en fortælling der stadig sidder dybt i mig, især en enkelt sekvens med en bro, der bliver nævnt adskillige gange i Grænsen. Harper Collins Nordic har genoptaget de danske udgivelser af Winslow, sidste år med Styrken, og tak for det, for han er i sandhed en af Amerikas største og vigtigste forfattere.

På dansk har vi ikke fået den anden bog i serien, selvom den bliver omtalt som Kartellet. Det er ikke noget der hæmmer læsningen af Grænsen, faktisk vil jeg også mene, at man kan undlade at læse den første, da handlingen bliver refereret flere gange i bogen. Men alle tre bøger handler om USA’s narkokrig med de mellemamerikanske lande, især Mexico. Men i Grænsen rykker krigen ind på Amerikansk territorie, og så kan man ikke længere kalde det krig, for i USA er man ikke i krig med sin egen befolkning.

Art Keller er den gennemgående hovedperson i alle tre bøger, DEA agent og soldat, der har brugt hele sit liv på narkokrigen, hvilket har kostet mange venner livet, hans ægteskab og hans kontakt med sine børn. Alle de menneskelige tragedier har givet ham en livsvarig skyldfølelse, og da han bliver tilbudt jobbet som leder af DEA, øjner han endelig en chance for at afslutte krigen. Strategien er at stoppe de mange milliarder af dollars, der hvert år ryger over grænsen til Mexico, finde de helt store bagmænd.

Den største kartelleder forsvinder i starten af bogen, og kaster de øvrige kartelfraktioner ud i en lang og blodig krig om magten. Imens starter Keller en undercover operation i USA, for at finde sammenhængen mellem narkoen i New York og leverandørerne i Mexico.

Grænsen er en fantastisk bog, men også en mavepuster af dimensioner. Den er fyldt af så meget ondskab, der desværre kun bliver overgået af virkeligheden, for Winslow har igen skrevet en voldsom realistisk historie, og bruger en del virkelige hændelser i sit portræt af rædslerne i Mexico. Som f.eks. de 43 studenter der blev anholdt af politiet i 2014 for derefter at forsvinde, deres navne er alle nævnt i starten af bogen.

Men rædslerne i USA bliver portrætteret lige så knivskarpt, med overrædslen Trump i forklædning som John Dennison, hans udtalelser og tweets er næsten ordret gengivet. Winslow er totalt skånselsløs i sin kritik af ham og hans familie, og er åbenbart så cool og frygtløs, at han ikke lægger skjul på noget som helst i sin afsky.

Bogen er et fantastik samtidsportræt af USA, en moderne The Godfather. Jeg er totalt målløs over hvordan Winslow kan have så mange personer og historier i spil på samme tid, og så alligevel få samtlige ender afsluttet, flettet ind i hinanden og afgjort på enten smertelig, grusom, eller lykkelig vis.

Grænsen er en på samme tid fuldstændig fantastisk og modbydelig læseoplevelse!

Læs i øvrigt Lone Theils interview med Don Winslow i Weekendavisen, 8/11-19.