59

2014

978-87-02-16701-6

Simon Grotrians tekster har aldrig før været for mine øjne, heller ikke selvom hans forfatterskab er ENORMT.

”Gogoilden” er et tveægget sværd at give sig i kast med.

Victor Ovesen skriver på litteratur.nu at: “Denne digtsamling er en sart og mærkelig planet, jeg med garanti vender tilbage til”. Sådan har jeg det også.

På den ene side er ”Gogoilden” ikke til at få fat i. Ganske som ild flammer den pludselig op, efterlader en mættet opløsning af billeder i mig, billeder som jeg ikke kan sætte i bås. Naturen, Gud, digteren, de romantiske sanser er tilstede i mange af digtene. Men det er på ingen måde tematikkerne, der får mig helt op at ringe, de glider uophørligt mellem mine fingre. Jeg kan ikke få hold på dem.

Men billederne! Utallige bliver det til, i denne lille undseelige samling. Hver gang jeg har sat en post-it og bestemt mig for, at netop DETTE digt skal citeres i anmeldelsen, så vender jeg bladet, læser, og sætter en ny post-it. Billederne og den fænomenale leg med ord, der ikke har noget at gøre i samme tekst og alligevel er side og side forbløffer mig. Jeg må smile, grine, undres. Som efter dette digt:

“Der er ingen gud for svig / men alle plæner / mod et kryds i nogens pande /
/ og når tiden vides ud og står galakseskært / med skyggelys i flanken / tegner evigheden baner på mit ansigt /
/ hvad de andre ved /
/ en mund betyder hér / de sprængte diger / for det nye skib i struben / skubber hele fantasien / hver sin vej.”

Litteratur.nu bryster sig af at være en side for folk, der har forudsætninger for at læse litteratur. Det er helt i orden, lad bare dem. Men det er en skam, hvis ”Gogoilden” ikke får et bredere publikum. Netop disse digte kan noget helt særligt. Hvis man som læser formår at lægge trangen til at forstå og fortolke fra sig kan digtsamlingen formidle noget mere og større. En leg med ord, billeder, smil, sansninger.