Gøgens varsel af Katarina Wennstam

af d. 12. oktober 2010

467

2010

978-87-7055-882-2

Dödergök

Ægteparret Maria og Tobias er unge journalister med en lille datter. Da parret køber et rækkehus aner de ikke, at der et år tidligere blev begået et mord i hjemmet. Eller at manden i huset, den vellidte politimand Jocke Lind, mishandlede sin hustru Louise igennem 10 år. Da det går op for Maria, bliver hun ikke blot chokeret, men også vred over ikke at have fået noget at vide inden købet. Og hun kan ikke ryste en følelse af rædsel af sig. Hun føler, at hun er nødt til at vide, hvad der gik forud, hvad var Louise for en kvinde, hvorfor kom det så vidt? Og som den gode journalist hun er, lykkes det hende at grave nogle meget ubehagelige sandheder frem.

Samtidig er statsanklageren Madeleine Edwards igang med at forberede en mordanklage på en indvandrerfamilie, som mistænkes for at have begået et æresdrab. En kæreste til familiens datter skulle angiveligt have begået selvmord på deres loft; men efterforskningen, ledet af Mats Hjörne, tyder på at han blev myrdet. Edwards og Hjörne var imidlertid også hovedfigurer i sagen om hustrumordet og Marias genoptagelse af historien afslører at alt ikke er gået lige efter bogen…

Det er nogle vigtige emner Wennstam tager op til behandling i “Gøgens varsel” og hun gør det både grundigt og godt. Ifølge de oplysninger, som Wennstam benytter sig af og som jeg ikke vil betvivle, er vold mod kvinder begået af ægtefæller betydeligt hyppigere indenfor politikredse end andre erhverv. Et væsentligt mål med bogen er at finde ud af hvorfor, det forholder sig sådan?
Wennstam har virkelig noget på hjerte, og det er da fint, selvom jeg personligt ikke er vild med romaner med politiske mål.

Min eneste lille anke imod bogen er da også en følelse af kønspolitisk agitation og korrekthed, samt en noget pædagogisk form, der ind imellem gør den omstændelig med lidt kunstigt lange forklaringer, som Wennstam sikkert finder nødvendige for at give et fyldestgørende billede. Men det skal dog tilføjes at det politisk korrekte på fin vis bliver imødegået af det personlige ansvar, som hovedpersonerne føler og viser, at de vil stå inde for. Bogens store styrke er dog nogle rigtigt gode og troværdige karaktertegninger.