Gode venner af Maeve Binchy

af d. 29. september 2006

475

2000

978-87-7079-131-1

Circle of Friends

Denne var den allerførste bog jeg læste af Maeve Binchy. Jeg fandt den i en bekendts bogreol og faldt for omslaget, som det sker fra tid til anden. Maeve Binchy er en irsk forfatter som skriver om de små landsbysamfund og de mennesker der bebor dem. Generelt er temaet Irland.

“Gode venner” er historien om Benny og Eve fra den lille irske by Knockglen. De er barndomsveninder og vi følger dem fra den første dag de ser hinanden og op gennem årene på universitetet i Dublin.
Benny er et overbeskyttet pigebarn, som har tendens til at trøste sig med mad, og Eve er en forældreløs som bor hos nonnerne på den lokale katolske klosterskole. Et besynderligt par, men da de begge tidligt har fundet værdien ved loyalitet i et venskab, bliver dette venskab et af de holdbare. Benny bor stadig hjemme efter forældrenes presserende ønske, mens hun studerer, men det varer ikke længe før hun kommer i konflikt med det at bo hjemme og gå på universitet. Hun møder nemlig universitetets hjerteknuser Jack Foley og forelsker sig hovedkulds i ham.

Denne roman er en af de små sjældne perler. Den anbefales i høj grad. Maeve Binchy er ikke den type forfatter, der stiller med et alvorligt emne/problem og spiser dig af med en letkøbt løsning. Hun skriver indlevende og det er virkelige mennesker som hun beskriver. Her er ingen letkøbte stereotype. De er nuancerede og med flere facetter end de fleste andre romanfigurer.

Leder du efter en bog til at læse i det danske efterår, så smut ned på biblioteket eller i din lokale boghandel efter denne.