af d. 22. juni 2011

278

2011

978-87-92639-49-3

Gut gegen Nordenwind

God mod nordenvind er en hurtig læst, anderledes og moderne kærlighedsroman.

Allerede fra første side fangede historien min opmærksomhed og vækkede min nysgerrighed. Er det muligt at forelske sig i en person, man kun har mailet sammen med? Er man sin partner utro, hvis man flirter med en anden pr. mail? Og hvor mange personlige oplysninger om et andet menneske, skal man udveksle for at kende personen rigtigt?

Det hele begynder med en fejltagelse, da Emmi Rothner vil opsige sit abonnement på et blad og skriver den forkerte mailadresse. Mailen ender i stedet hos Leo Leike. Ganske tilfældigt og helt uskyldigt bliver det begyndelsen på en længere mailkorrespondance mellem de to. Langsomt bliver de begge afhængige af de daglige mails fra hinanden og ser deres mailudveksling som et tiltrængt afbræk fra hverdagens problemer. Efterhånden bliver deres mails fyldt med stadig større længsel og begær efter at møde hinanden, samtidig med at de begge er indforstået med at de aldrig kan indlede et forhold, da Emmi er lykkeligt gift.

Alt for mange kærlighedshistorier er enten pladderromantiske eller har en forudsigelig udvikling og afslutning. Men det er ikke tilfældet med “God mod nordenvind”!

Bogen egner sig perfekt til en regnvejrssøndag, hvor der ikke er noget i fjernsynet, der er værd at se, og hvor man bare trænger til at koble fuldstændig af. Det mest fascinerende ved bogen er, at Leos og Emmis mailkorrespondance i virkeligheden handler om ingenting. De fortæller ikke om deres alder, job, udseende, hverdag, livretter, rejser, familieliv osv. fordi de er indstillet på at holde deres virkelige liv skarpt adskilt fra det virtuelle fællesskab, som de har opbygget. – Og at forfatteren formår at strække en mailudveksling om ingenting over 278 sider og samtidig holde læseren fanget, må da siges at være imponerende.