Giganternes fald af Ken Follett

af d. 16. oktober 2011

934

2010

978-87-7079-058-1

Fall of Giants

Kong Georg V og dronning Mary besøger jarl Fitzherbert og fyrstinde Bea på det 200 værelser store gods Ty Gwyn i Wales, da det pludselig buldrer under jorden. En eksplosion i en nærliggende kulmine har dræbt adskillige arbejdere, hvis kammerater nu kæmper desperat mod flammerne dybt under jorden. Mineledelsen – mænd i skødefrakker med høje, sorte hatte – har sparet brandslukningsudstyr og ventilation væk for at maksimere profitten. På godset ærgrer man sig over postyret og håber ikke, de royale gæster føler sig forulempet.

Året er 1914, og Kenn Follett beskriver begge scenarier minutiøst. De forarmede minearbejdere, den grænseløst privilegerede adel. De britiske klasseskel virker helt ude af proportioner, indtil vi inviteres indenfor hos en arbejderfamilie i zarens Rusland, hvor regulær hunger og summariske henrettelser er dagens uorden. Den sociale indignation skinner klart igennem, og man forstår baggrunden for den deklassering, datidens overklasse helt logisk måtte igennem: Giganternes fald.

Bogen har en række vidt forskellige hovedpersoner. En walisisk minearbejder og hans livskraftige søster. Jarl Fitz og hans behjertede søster. En tysk adelig. Et par russiske brødre. En amerikansk rigmandssøn. Vi er med overalt i perioden 1914-1918 – under 1. verdenskrig – der udgør bogens tyngdepunkt: I Westminster Palace, Det Hvide Hus og Dumaen. I usle barakker og overdådige slotte. Og i adskillige soveværelser, hvor der gås ihærdigt til vaflerne. Vi møder den engelske konge, den tyske kejser, den russiske zar og den idealistiske amerikanske præsident Wilson. Samt Lenin, der ankommer fra sit eksil i Schweiz for at forvandle den borgerlige revolution i Rusland til noget blodrødt.

Hovedpersonerne er fiktive, men spiller alle afgørende roller, hvorend deres veje krydses – i Wales, England, Frankrig, USA, Rusland.

Store dele af bogen er eminent skrevet: Alle de taktiske og særdeles kyniske spil, der fører verden ud i en krig, som koster millioner livet. De blodige krigshandlinger i de franske skyttegrave. Den russiske revolution. Livet upstairs og downstairs…

Til gengæld er de mange lidenskabelige suk & romantiske forviklinger rent ugeblad. Ellers interessante karakterer forvandler sig med et til banale papfigurer. Øv.

Men mestendels er de over 900 sider en medrivende oplevelse. Jeg ser frem til de to næste bind.